Argumente medicale ce susțin activitatea fizică regulată

Suntem mulți dintre noi bolnavi, o societate cu un consum fruntaș de antibiotice, mari amatori de pastile. Ne costă mulți bani sănătatea, muncim să câștigăm bani, cheltuim să ne păstrăm sănătoși. Un cerc vicios! Cu toate acestea există o seamă de lucruri pe care nu le facem, iar dacă le-am face, am fi mai sănătoși. Ne îmbolnăvim, luăm pastile, în loc să facem simplu, o activitatea fizică regultă. Cu 20-40 de minute/zi, benefiicle sunt uimitoare. Iată câteva argumente care, îmi place să cred, te pot determina și pe tine să te apuci de sport, chiar de mâine:

  1. Activitatea fizică de rutină aduce o stare de bine din punct de vedere psihologic și un echilibru mental. Studii științifice arată cum mișcarea fizică reduce stresul, anxietatea, depresia. O stare psihologică bună, aduce după sine prevenția altor boli – cardiovasculare, diabet, afecțini ale tubului digestiv -, precum și o viață frumosă.
  2. Un efort anaerob crește utilizarea glicogenului din mușchi, ca sursă de energie, iar unul dintre primele efecte ale acestui tip de efort este scăderea țesutului adipos. Mai mult, odată cu scăderea acestuia are loc și o eliminare a toxinelor acumulate la nivelul acestuia.
  3. Scăderea toxinelor din țesutul adipos duce la scăderea markeri-lor inflamatori din sânge și a procesului inflamator din corp, scăzând și indicele de masă corporală. Ce presupune asta? Vei fii mai suplu/ă, previi bolile cardiovasculare, normalizezi tensiunea arterială, scazi incidența afecțuinilor ficatului, a diabetului și chiar a cancerului.
  4. S-a demonstrat că o activitate fizică de rutină favorizează o greutate corporală optimă, iar aceasta înseamnă: reducerea adipozității abdominale, îmbunătățirea profilului lipoproteinelor lipideice, scăderea trigliceridelor, crește valoarea HDL, scade LDL și menținerea uni raport normal între cele două, normalizează valorile glicemiei și sensibilitatea la insulină.
  5. În comparație cu tratamentele alopate de lungă durată, reabilitarea cardiacă prin exerciții fizice regulate și managementul stresului, reduce semnificativ incidența decesului prematur indiferent de cauză și, în special a boli cardiovasculare.
  6. Includerea unor exerciții anaerobe în programul zilnic al unor pacienți diagnosticați cu cancer a scăzut oboseala și stresul emoțional, diminuând efectele cauzate de chimioterapie sau radioterapie. Studiul este realizat în Germania, la Centrul Medical Universitar Charite, unde au fost incluși pacienți cu diferite malignități hematologice. Ei au urmat un program de 30 minute zilnic de efort anaerob, în paralele cu tratamentul de chimioterapie. Concluziile: astfel de exerciții anaerobe pot avea efect și asupra regenerării măduvei osoase afectate de chimioterapie!

În anul 2003, un producător american de film – Morgan Spurlock -, a realizat documentarul ”Super Size Me”, privind efectul alimentației de tip fast-food, de la un renumit lanț internațional care vinde aceast tip de mâncare. Chiar el a consumat trei mese/zi toate din acest restaurant. După 30 de zile avea cu 11kg mai mult, masa musculară a scăzut, colesterolul a crescut, au apărut disfuncții sexuale și sindromul ficatului gras. Ceea ce l-a determinat să renunțe atât de repede a fost insistența medicilor care remarcaseră și apariția unor palpitații la inimă, o stare de depresie, dureri de cap, letargie. Toate acestea îi afectau puterea de concentrare, atenția, stările emoționale variate spre bipolaritate și deficiențe în conducerea mașinii.

Anul trecut, un grup de cercetători din Quebec Montreal, au recrutat 15 bărbați tineri și sănătoși, care au fost supuși experimentului lui Morgan Spurlock, hrănindu-se doar cu produsele de fast-food de la acel restaurant vestit. Diferența a fost că tinerii trebuiau să facă zilnic exerciții fizice intense timp de 30 de minute. Rezultatul? Masa musculară a crescut, iar ceilalți parametrii bilogici au rămas constanți. Uimitor a fost să se constate cum activitatea fizică protejează organismul de efectele nocive ale aleimntației de tip fast-food. Desigur, asta poate că nu va funcționa pe termen lung, însă studiul demonstrează cum exercițiile fizice intense făcute periodic, ne protejează sănătatea, chiar și atunci când suntem expuși la numite riscuri. 

Concluzia mea? 

Lipsa exercițiului fizic crește factorul de risc și îmbolnăvire, ducând la apariția bolilor cardiovasculare și a celor cronice, cum ar fi: obezitatea, diabetul zaharat, cancerul, boli osoase și articulare, hipertensiune, boli degenerative, depresia. În plus, activitatea fizică regulată reduce semnificativ incidența decesului prematur, indiferent de cauză și, în special a celor ce suferă de boli cardiovasculare.

Nimic nu se compară cu senzația de suplețe, nimic nu-i mai prețios decât starea de sănătate. Tu ești resonsabil de felul în care te bucurieîn viață de acești parametrii, despre care Schopenhauer spunea: ”9/10 din fericirea noasyră constă în starea de sănătate.”

 

Articol scris pentru TION

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *