Ce e bine să știi despre L-carnitina

L- Carnitina este un AMINOACID sintetizat la nivelul tuturor celulelor dar in special de ficat si rinichi din lizina si metionina, doi aminoacizi esentiali. Numele este derivat din latinescul carnus [carne] unde este ragasit in concentratie mai mare. Carnitina este un nume generic pentru un numar mai mare de componente precum:

  • L-carnitina,
  • acetil-L-carnitina si
  • propionil-L-carnitina.

Carnitina apare în doua forme, cunoscute ca D si L, care sunt imagini oglinda (izomeri). Numai L-Carnitina este activa în organism si este gasita in tabelul de alimente care contin carnitina prezentat mai jos. L-carnitina este produsa in mod natural in corp dar pot fi situatii cand, la sfatul medicului specialist, se recomanda suplimentarea acesteia.

Desi este deseori numita un aminoacid din cauza componentei chimice, L-carnitina este intr-adevar un nutrient asemanator vitaminelor, inrudit ca structura cu vitaminele B. L-carnitina reprezinta forma biologica activa a carnitinei. Este importanta in producerea de energie vitala, iar rolul sau este de a transporta acizii grasi in muschi. Suplimentarea pare a construi energia si rezistenta si poate deci imbunatati performanta exercitiilor, in special la persoanele cu niveluri scazute din acest nutrient. L-carnitina este de asemenea prescrisa celor care sufera de oboseala musculara datorata unor dereglari cum ar fi fibromialgia si sindromul oboselii cronice.

Mare parte a cercetarii asupra L-carnitinei s-a focalizat pe folosirea ei in tratamentul bolilor cardiovasculare. Aproximativ 60% din energia necesara muschilor inimii este furnizata de acizii grasi. Astfel, deficienta de L-carnitina din miocard s-a asociat cu miopatii, cu varsta, diabetul, difteria si cu bolile cronice de inima. Suplimentarea cu L-carnitina s-a aratat ca ajuta mai putin pentru functionarea defectuoasa a muschilor inimii, asociata cu aceste boli.

L-carnitina poate fi de asemenea importanta pentru o functionare sanatoasa a creierului, de vreme ce ea pare sa influenteze metabolismul anumitor neurotransmitatori, substante chimice care faciliteaza trimiterea de semnale de la o fibra nervoasa la alta. Intr-un studiu facut pe persoane bolnave de Alzheimer, inaintarea bolii a fost in mod semnificativ redusa la cei care au primit oral 2 g de acetil-L-carnitina (o forma speciala de camitina) pe zi, timp de un an.

L-carnitina pare de asemenea sa aiba unele proprietati antioxidative, la fel ca si capacitatea de a ajuta la detoxificarea organismului dupa anumite medicamente. De exemplu, pare sa protejeze muschii inimii de pagubele produse de adriamicina (doxorubicin hidroclorid), un medicament utilizat in tratamentul cancerului.

In ce alimente regasim L- Carnitina?

Carnea de vită gatita (120 grame): 56-162 mg
Lapte integral (1 cană): 8 mg
Peste – cod (120 grame): 4-7 mg
Piept de pui gatit – (120 grame): 3-5 mg
Inghetata (½ ceaşcă): 3 mg
Branza, cheddar (60 grame): 2 mg
Paine integrala (2 felii): 0,2 mg
Sparanghel fiert (½ ceasca): 00,1 mg

Sursa: prodieta.ro

L- Carnitina se gaseste in special in alimentele de origine animala dar si in lactate sau unele plante, cum ar fi soia sau sparanghel. Alimentele cu o concentratie mare de L-carnitina sunt in special carnea rosie, pestele, lactatele si soia. Alte surse mai modeste ar fi:

  • nucile si semintele (de dovleac, floarea-soarelui, susan),
  • leguminoasele (fasole, mazare, linte),
  • untul de arahide,
  • legume (anghinare, broccoli, usturoi, patrunjel),
  • fructe (caise, banane),
  • derivatele cerealiere ( mai ales cele integrale, putand fi vorba de malai, mei, orz, orez nerafinat, faina de secara, faina de grau integral) si
  • unele produse “de granite”: polen, drojdie, guma de Caruba.

Efecte secundare

Conform prospectului, carnitina nu are efecte secundare. In unele cazuri consultand foarte multe pareri ale oamenilor care au consumat, se pot observa pe alocuri stari laxative la mai mult de 5000 mg pe zi, o cantitate foarte mare si nerecomandata. Carnitina ajuta la slabit, dar trebui sa inveti sa asculti organismul si sa o administrezi alaturi de un stil de viata sanatos, ce implica alimentatie sanatoasa, o nutritie sportiva corespunzatoare si cat mai multa miscare.

”Au fost efectuate studii in care s-a administrat continuu cate 2 grame de carnitina zilnic si nu au fost observate nici un fel de efecte secundare. In cazuri izolate au fost remarcate simptome gastrointestinale usoare, cum ar fi crampele abdominale, greata sau diaree. Nu au fost raportate cazuri de toxicitate prin supradozare cu l-carnitina. Interactiunea carnitinei cu alte medicamente este rara, dar totusi este bine sa va sfatuiti cu o persoana avizata (medic, antrenor) inainte de a folosi acest supliment pe termen indelungat.” – Dr. Serban Damian

Când se administrează l-carnitina?

Inainte de incalzire, inainte de antrenament, cat si dupa incheierea antrenamentului. Inainte si dupa antrenament! In nici un caz in timpul antrenamentului, pentru efecte maxime.

Doze si mod de administrare.

Pentru individul normal, 20-200 mg carnitina provenite din alimentatie si sintetizate in organism, sunt suficiente, insa pentru alte categorii e nevoie de doze mai mari. ”Dozele optime de administare a carnitinei se incadreaza intre 2 si 6 grame si se recomanda sportivilor, celor cu probleme cardiovasculare si celor ce vor sa scada in greutate. In aceasta privinta, L-carnitina nu a dovedit efecte spectaculoase, insa in asociere cu regim alimentar hipocaloric si efort fizic se produce o cumulare a efectelor, cu o scurtare a timpului pana la obtinerea unor rezultate vizibile. In aceasta privinta, L-carnitina nu a dovedit efecte spectaculoase, insa in asociere cu regim alimentar hipocaloric si efort fizic se produce o cumulare a efectelor, cu o scurtare a timpului pana la obtinerea unor rezultate vizibile.” – Dr. Serban Damian

Cum te va ajuta L-Carnitina la slabire?

Atunci cand consumati carnitina de calitate, rezultatele nu se vor lasa asteptate, astfel un dozaj de 1.300 – 2.600 mg pe zi cu efort fizic optim, va aduce beneficii excelente in cura de slabire dar si in sanatate, dupa cum urmeaza:

  • arderea  depozitelor de grasime
  • creste dorinta de efort fizic, inundand corpul cu energie
  • reduce pofta de mancare si de dulciuri
  • cu l-Carnitina slabesti doar grasime si nu pierzi din masa musculara, fiind un supliment nutritiv
  • prelungeste viata sanatoasa a inimii tale.

Este important sa asociem suplimentul L-Carnitina cu alimente care contin si Omega 3, cu exercitii fizice si sa limitam nivelul carbohidratilor din dieta zilnica. Carbohidratii stimuleaza eliberarea de insulina care mai departe inhiba efectul carnitinei. Studiile au aratat că suplimentele ce contin acetil-L-carnitina şi  acid alfa lipoic reduc degradarea mitocondriilor, îmbunătăţesc memoria şi alte funcţii ale creierului (în cazul persoanelor vârstnice).

2 raspunsuri
  1. Iosif
    Iosif says:

    Am luat si eu L-carnitina in trecut si am vazut rezultate. Sunt insa pe piata o sumedenie de produse cu L-carnitina. Ai putea face vreo recomandare de brand (producator) sau forma (praf, pastile, lichid), Lavinia? Eu nu am observat neaparat vreo diferenta intre ele, dar nici nu am luat pentru mult timp.

    Răspunde
    • Lavinia Bratu
      Lavinia Bratu says:

      Nu am mai luat carnitina de ceva ani, abuzând parcă de ea în perioada în care făceam sport intens… Am să pun această întrebare sportivilor mei prieteni și revin cu un răspuns.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *