Cu ce ne hrănim copiii spre buna lor dezvoltare fizică și emoțională?

alimentatie-copii_5

Suntem în pragul unei involuții, din punct de vedere nutrițional, într-o etapă în care copiii noștri au început să fie mai bolnavi decât adulții, cu cifre îngrijorătoare asupra unor diagnostice precum diabet, obezitate, cancer, la vârste extreme de fragede. Copii sunt mai bolnavi decât adulții, iată ce generație și ce timpuri parcurgem!

Ce este de făcut?

Educarea actului de alimentație este primul pas ce ar fi bine a fi făcut, într-o stare tehnologizată a hranei, a conduitei ei, precum și a gusturilor care domină aproape orice este legat de mâncare. Ce gust are hrana propusă, cam despre aceasta este vorba și nimic mai mult!?! ”Mâncatul” ar fi bine să fie un act responsabil, conștient, prin care să ne aducem un aport de nutrienți și de elemente care ne strucrurează și ne mențin sănătoși și viguroși. În prezent, gustul, mirosul și culoarea parcă sunt pe primul plan, de aport al nutrienților nimeni nu mai pomenește nimic și acest aspect este îngrijorător, dragii mei!

 Cum ne educăm copii spre o conștiință nouă în alimentație?

Pas cu pas, iar acest proces nu este deloc ușor într-o societatae a cărei valori, în general, sunt complet date peste cap. Există un factor determinant de la care pornim…

  • Dorința de evoluție și de corecție, de înțelegere și de aplicare a celor ce le studiem și le luăm ca și repere de bună credință nutrițională.
  • Al doilea pas este reprezentat de răbdare! Răbdare în a ne deprinde din nou cu gusturile simple, naturale și firești, în detrimentul celor puternic organoleptizate, transformte și înșelătoare, din produsele puternic industrializate și transformate de astăzi.
  • Perseverențaeste cheia oricărei victorii și, dragi părinți, să nu uităm de puterea exemplului! Este poate mai important decât orice, exemplul pe care-l oferim zi de zi copiilor, atât din punct de vedere nutrițional, cât și în toate celealte aspect ale vieții noastre. Când vă priviți copii, să vă amintiți că vă priviți chiar pe voi într-o oglindă și să vă întrebați mereu: vă place ce vedeți?

Curios este că părinții aduc la petrecerile pentru copii mâncăruri de tip fast-food, hrană deloc sănătoasă, de parcă nu ar cunoaște consecințele consumului acestora, de parcă sănătatea copiilor lor nu ar depinde de hrană! Toată lumea știe astăzi cât de periculoasă este acestă mâncare și totuși, iată ce obiceiuri îndoielnice, nu-i așa? Părinții ignoră pericolul pentru sănătatea propriilor copii, care vor adopta astfel un stil de viață ce îi va transporta invariabil, mai devrem sau mai târziu, în zona bolilor grave. Obezitatea infantilă, pe lângă cea a adultului, a devenit o problemă de sănătate publică pentru țara noastră și nu numai.

Amintiți-vă mereu că alimentul ne aduce o informație corectă, naturală sau o informație viciată, de chimizare și prelucrare industrială, dăunătoare sănătății. Hrana de astăzi reprezintă calitatea vieții copiilor voștri, a noastră, de peste 10 ani. Sau boala, din păcate! Profilaxia bolilor se face prin conștiința unei alimentații sănătoase, aceasta reprezentând combustibilul nostru de funcționare!

Cu ce ne hrănim copiii spre bună creștere și optima evoluție intelectuală?

De felul în care vă hrăniți copilul depinde în mare măsură sănătatea și obiceiurile alimentare, pe toată durata vieții lui. Ca părinte, timpul pe care îl petreceți pentru a vă hrăni corect copilul poate fi una dintre marile contribuții aduse la dezvoltarea lui viitoare. În epoca snacks-urilor, a băuturilor acidulate și a exageratului ”gust dulce”, în condițiile asaltării copiilor, si nu numai, cu reclame în favoarea consumului de mâncare fast-food (junk food), trebuie să fiți puternici și să vă ajutați copii să deprindă obiceiuri alimentare sănătoase. Merită din plin acest efort!

Când am primit provocarea de a scrie un articol despre hrana optimă a copiilor, mi-a venit în minte automat, imboldul de a scrie despre zahăr și despre ”cât de nociv este el, cât de dependenți ne face, în timp.”

Care este cel mai mare dușman al dezvoltării inteligenței copiilor?

Cel mai mare dușman în dezvoltarea coeficientului de inteligență al copiilor este reprezentat de ZAHĂR! Îmi pare rău, însă copiilor ar fi bine să le îngăduim produse cu conținut de zahăr absolut ocazional, nu în dieta de zi cu zi. Foarte multe dintre produsele de pe piață conțin zahăr, astfel ele devin exagerat de bune, consumatorul devine dependent și sănătatea – în timp – va fi profund afectată. Cerealele recomandate copiilor sunt extreme de rafinate și îmbogățite cu zahăr, sucurile din comerț au un adaos de zahăr exagerat, produsele din patiserii sau cofetării sunt bombe de energie, din păcate, energie furată organismului uman și nu primită, cum ar fi firesc, prin actul de nutriție.

 Cu ce înlocuim cele prezentate, ca având o mare cantitate de zahăr?

Este foarte simplu, doar să ne dorim cunoaștere și înțelegere! Și, de ce insist asupra acestui aspect? Pentru că, copiii oricum vor avea acces la dulciuri, vor putea singuri să-și procure aceste delicii înșelătoare, însă acelor copii la care nu a făcut parte din dieta zilnică aportul de zahăr, este puțin probabil să devină dependenți de acestea. Dependența se poate instala oricând, perfect adevărat, dar în primii ani de viață se formează tiparele de memorie, aici intrând și cele ale gusturilor, iar adicția este mult mai ușor instalată.

Cu ce înlocuim cerealele pentru copii?

Înlocuind aceste cereale îmbogățite cu hidrați de carbon cu un indice glicemic ridicat, evităm apariția cariilor dentare, evităm formarea obiceiurilor dăunătoare alimentare. Cu fulgii de ovăz și porumb neîndulciți, la care adăugăm câteva stafide, o banana cubulețe, fructe goji hidratate, un măr ras, iar astfel, meniul este optim nutritiv și plin de sănătate. Sucurile din comerț se înlocuiesc cu sucuri naturale servite simplu sau combinate cu apă. Sucul de mere are un indice glicemic scăzut (cu mult față de portocale, de exemplu) și este de preferat pentru dieta copiilor. Să înlocuim sucurile din comerț cu suc de mere, ananas, morcovi și copii vor fi plini de vitamine, necesare bunei lor creșteri și evoluții.

Așa cum am spus, gustul dulce se deprinde prin consumul de dulciuri, dar se poate renunța la el, cu o oarecare luptă, reducându-l treptat din alimentație și băuturi. Orice se poate, doar să ne dorim și să credem că vom reuși!

20-sandvisuri-haioase-pentru-copii_size2

Obiceiuri sănătoase…?

  • Un bun obicei pe care ar fi bine să-l deprindă copii este consumul, la fiecare masă, de legume, inclusiv al celor crude. Trucul constă în a găsi soluții de preparare care să le facă gustoase. Multe legume se gătesc îndelung și la servire le lipsește gustul. Morcovii cruzi, mazărea, felii subțiri de păstârnac (fierte în aburi), precum și pireul de cartofi, au gust dulce și sunt preferate de copii. Doar să le servim aceste soluții și să nu fim comozi, dându-le mâncăruri rafinate din magazine. Serviți câte ceva crud la fiecare masă, câteva frunze de rucola, sau măcriș, varză roșie tocată, roșii sau morcovi, pentru a le dezvolta gustul pentru salate și crudități.
  • Cel mai bune aport de glucide sănătoase este reprezentat de consumul de fructe, întotdeauna pe stomacul gol, niciodată după masă. Fructele se consumă obligatoriu pe stomacul gol!
  • Iaurturile să fie mereu în dieta copiilor, însă nu cele de fructe. Dacă dorim îndulcirea lor, amestecăm în iaurt o linguriță de dulceață de casă, iată un deliciu ce-i va încânta pe micuți!
  • Consumul de apă ar fi bine să fie un îndemn permanent copiilor, mulți dintre ei suferă de o hidratare necorespunzătoare.

 

Copilăria ar trebui să fie cea mai frumoasă perioadă din viață, este timpul când învățăm lucruri noi, ne jucăm și ne distrăm, suntem plini de imaginație și creativitate. Totuți, tendințele actuale ne arată că ceva anormal se petrece cu mulți dintre copii generației actuale. Dificultăți de învățare, lipsa atenției, slaba capacitate de memorare, hiperactivitatea, stările de ușoară depresie, toate sunt anormale la vârste atât de fragede. Copiii noștri sunt stresați și nu avem voie să permitem asta!

Acum mii de ani s-a spus sloganul: ”hrana să vă fie medicament” și este plin de adevăr. Poate noi părinții nu am avut acces la informații, nu am știut să facem bune alegeri în meniul nostru, însă putem să schimbăm asta pentru copii noștri. Să prevenim orice dezechilibru din viețile lor, să le asigurăm o bună creștere și evoluție, o bună stare psihică și emoțională prin hrana de zi cu zi. Suntem ceea ce mâncăm și asta ar fi bine să ne dea de gândit tuturor!

Nimic nu se compară cu zâmbetul unui copil fericit, iar fericirea lor depinde într-o proporție foarte mare de sănătate. Nimic nu luptă mai eficient pentru această stare, ca și hrana zilnică. Asigurați-vă că îndrumați copii spre alimente naturale, pline de viață și enzime, în detrimentul unei hrane industrializate, lipsite de vitalitate și sănătate.

Zâmbete, bucurii și alegeri conștiente în meniul copiilor, spre buna dezvoltare și buna lor stare!

 Dr. Lavinia Bratu (Ceuță)

Nutriționist, Formator

Consilier de dezvoltare personală

lavi.ceuta@gmail.com

0749 194 944

www.lavi-enrose.com

 

 

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *