Cum renunt la dulce?

Renuntarea la dulciuri este in primul rand renuntarea la o placere.

Creierul nostru este facut astfel incat atunci cand mancam dulce sa simta satisfactie si placere. Asta pentru ca alimentele dulci se gasesc greu in mod natural si aduc energie rapida si usor de asimilat. Si cum niste milioane de ani procurarea hranei a fost o problema pentru animalul numit “om”… acum, cand mancarea e usor de procurat, profitam de ocazie si ne indopam cu alimente dulci, care ne dau o satisfactie mare, insa vin cu multe calorii inutile si multe dereglari aduse in timp.

Cat ne dau si cat ne iau aceste alimente procesate dulci, cum este ciocolata? Iata intrebarea mea acuta de azi…!

Prin “dulciuri” cei mai multi dintre noi intelegem alimente procesate, cu continut mare de zahar, in special ciocolata – slabiciunea mea si multora, stiu! – (sau alti carbohidrati simpli de tip glucoza, fructoza). Totusi, un impact similar asupra corpului (glicemie, trigliceride, colesterol, sisteme enzimatice, hormoni) au si alte alimente, aparent “nedulci”, atunci cand sunt mancate in cantitati mari: paine si derivate, orez alb, cartofi, “cereale”, sucuri de fructe,  lapte dulce. Proba este usor de facut: cu un aparat de testare a glicemiei observi cat creste aceasta dupa ce mananci cea mai “dietetica” paine sau cele mai “integrale” cereale, sau o tabla de ciocolata.

Renuntarea la dulciuri presupune insa o atentie speciala, se face in cateva etape si este poate cea mai importanta schimbare de dieta, precum si in modul de viata, pe care le poti face pentru sanatate. Este evident ca cei mai multi oameni sunt dependenti de alimentele procesate, bogate in carbohidrati. Eliberarea dintr-o dependenta necesita motivare, planificare si chiar ajutor extern. Apeleaza cu incredere si la trucuri terapeutice, recompense, fixarea unor teluri este foarte importanta, toate fiind de mare ajutor.

In primul rand, lucrezi cu lista de alimente sanatoase, alimente bogate in carbohidrati, dar naturale, neprocesate: radacinoase (morcov, telina, sfecla), hrisca, quinoa, mei, linte, orez brun sau rosu, fructe de sezon, cartofi, porumb. Deci, ne propunem sa asiguram aceeasi cantiatate de carbohidrati, dar din surse mai sanatoase, bogate in fibre, vitamine, minerale. Ele vor fi si mai voluminoase, deci vor da o senzatie de satietate mai mare. Daca ti s-a spus sa mananci dulciuri pentru ca “iti scade glicemia” uita de acest sfat (cu exceptia situatiei cand esti sub tratament cu insulina sau hipoglicemiante si folosesti dulciurile ca masura de urgenta).

Daca imparti alimentele in mod egal in 3-5 mese intr-o zi atunci iti va fi mult mai usor sa controlezi apetitul si cantitatile, pentru ca nivelul glicemiei va fi tinut in frau. Cresterea usoara a aportului de proteine este si ea de ajutor. Grasimile vor ramane in aceasta faza la minimul necesar pentru mentinerea unei stari bune de sanatate. Pe masura ce trece timpul poti creste cantitatea de grasimi sanatoase concomitent cu scaderea cantitatii de carbohidrati. Poti ramane in siguranta daca mananci carbohidratii dimineata (totusi, atentie la riscul de scadere a energiei) si dupa antrenament.

A trece peste noapte de la o dieta bazata pe alimente ultraprocesate, dulciuri (inclusiv ciocolata calda) si junk la o dieta low-carb sau chiar ketogenica este un pas prea mare, ineficient si periculos. Este suficient si util sa ramai cateva luni intr-o dieta de tip “zone”, cu un aport echilibrat din cei trei nutrienti de baza: proteine, glucide (carbohidrati) si grasimi (lipide). Avand in vedere de unde vii progresele vor fi rapide si vizibile. Daca la un moment dat atingi un platou sau vrei sa scapi si de urme de grasime, poti merge si mai departe, scazand carbohidratii si crescand aportul de grasimi sanatoase.

Sportul este parte integranta a acestui program, momentul de dupa antrenament fiind practic singurul moment cand poti manca “dulce” fara un risc major de a-ti afecta rezultatele pe termen scurt si mediu. Prin sport arzi caloriile in exces, deci poti ajuta procesul de slabire, si cresti masa musculara (avand un tampon mai mare pentru depozitarea carbohidratilor).

Odihna nocturna – somnul -, dar si pauzele din timpul zilei, sunt esentiale pentru mentinerea productiei de energie la un nivel optim si reducerea “poftelor” de dulciuri. Elementul central este controlul stress-ului si al factorilor declansatori ai consumului de dulciuri. Exista o dubla determinare intre consumul de dulciuri si stress. Stress-ul iti poate provoca acele “pofte”, dar si consumul de dulciuri iti poate induce o stare de nervozitate si stress artificial. Acest cerc vicios trebuie rupt in ambele locuri.

Renuntarea la dulciuri si carbohidrati procesati (inclusiv cereale “integrale” si fainoase cu adaos de gluten si soia vandute drept produse “de dieta”), va duce rapid la o crestere a nivelului energetic si, surprinzator pentru multi, o scadere a colesterolului “rau” si trigliceridelor la cei care au valori crescute ale acestor parametri. Si nu, corpul nu are nevoie nici de zahar nici de dulciuri, asa cum gresit s-a tot repetat zeci de ani. Ba din contra, poti trai foarte bine fara aceste alimente devenite otravuri si placeri devenite vicii.

Sursa Aici

Alimentele dulci sunt dusmanul unei diete sanatoase pentru ca in general sunt procesate, contin putini nutrienti esentiali si iti vor provoca somnolenta si foame.  Toata lumea stie ca ingrasa. Toata lumea le considera un viciu si stie ca sunt daunatoare pentru sanatate. Unii se pot opri la o prajitura pe luna, o ciocolata pe saptamana, altii mananca in fiecare zi. Dar prajiturile sau ciocolata nu sunt singurele alimente pline de zahar, carbohidrati si chimicale care intra inaceasta categorie.

Daca ai pe tine cateva  kilograme de grasime in plus si tot traiesti cu impresia ca ai nevoie de dulciuri pentru energie… afla ca ai pe tine energie stocata pentru cateva zeci de zile… deci opreste dulciurile, alimentele care contin zahar, painea, cerealele (si produsele derivate, chiar daca reclamele spun ca au “fibre”), orezul, cartofii. Molecula de amidon este formata din molecule de glucoza legate unele de altele. Deci, cand mananci paine, cereale sau cartofi este ca si cum ai manca glucoza cu lingura. Nu prea bine pentru tine.

Dupa ce vei renunta la aceste pseudo-alimente vei considera dulce un ardei rosu sau un morcov pentru ca atat papilele gustative cat si creierul vor uita cum este sa primeasca doze de glucoza de cateva zeci sau sute de ori mai mari decat pot fi folosite pentru energie.

Totusi, de unde iti iei energia?

  • In primul rand din grasimi, din cele stocate in corpul tau si din alimentatie (da, exista si grasimi sanatoase, absolut necesare vietii).
  • Apoi din carbohidrati cu absorbtie lenta: legume, leguminoase, fructe. Nu ai nevoie de prea multi, dieta optima chiar si pentru oamenii care fac efort fizic ar trebui sa contina 10-30% carbohidrati (din totalul caloriilor), nu mai mult. Este nevoie si de alimente care contin carbohidrati (in special legume si fructe) pentru fibre, vitamine, minerale, fitonutrienti, antioxidanti. Evident, ar fi bine sa fie crescute in pamant, la soare si nu in vata, coapte la bec…

Zaharul e ca un drog: cu cat vei renunta mai repede la el cu atat va disparea si pofta “de dulce”.

La intrebarea clasica “cu ce inlocuiesc?”, raspunsul este: cu nimic.

Pur si simplu renunti!

Daca vrei sa mai gusti totusi dint-o prajitura sau vrei sa te rasfeti cu o ciocolata, clatita sau orice este dulce, ce  ingrasa si este nefavorabil sanatatii, insa este o mare placere a gustului, fa-o doar o singura data pe saptamana, sau o data pe luna…

Aceste articol este scris pentru mine, in sustinerea intentiei mele de a nu mai consuma nimic procesat, ce contine zahar, doar o data pe saptamana si atat! Si voi incepe asta, chiar o voi face…constientizez ca zaharul este toxic, astfel, trebuie sa fac ceva, chiar de este putin fortat, imi permit fortarea si modelarea unor obiceiuri vechi si nesanatoase, inspre o mai buna stare si sanatate.

Cum sa continui sa spun ce mie ce-l mai mult imi place ciocolata, cum?…STOP!

Sa avem putere cu totii sa simtim ce este sanatos si si gustos pentru hrana de zi cu zi si sa ne oprim a ne amagi cu alimente ‘destabilizatoare’, asa este pentru mine ciocolata acum… STOP!

Numai bine!

5 raspunsuri
  1. Ale
    Ale says:

    Lavinia articolul tau vine la fix pentru ca de o saptamana am incercat sa reduc dulciurile procesate (de fapt dulciurile in general) din dieta mea. In principiu am o dieta echilibrata, respect combinatiile alimentelor corect, nu mananc decat o data la cateva luni de pofta paine/paste integrale/si am mai comis-o rar cu pizza :)) dar imi mai scapa ciocolata, si cerealele dulci dimineata cateodata (zilele astea mananc migdale/nuci cu iaurt si un praf de cacao neagra pe deasupra ca sa uit de cerealele dulci). Cum spuneam de Duminica trecuta dupa ce am rontait cateva patratele de ciocolata am zis ca trebuie sa ma potolesc cu zaharul dupa ce m-am informat despre cat de nociv este. am mai pus cate o lingurita de miere in ceai si am mancat cate un fruct sau doua dimineata pe stomacul gol, in rest nu am clacat dar am avut de o suta de ori o pofta de imi venea sa plang. un desert moderat o data pe saptamana este deci ok ca sa calmezi pofta in prima faza? chiar daca imi scapa lingurita de miere in ceai? Multumesc frumos pentru informatiile pe care ni le oferi mereu:) Te imbratisez „dulce” :D
    Ale

    Răspunde
    • lavinia
      lavinia says:

      Ale, mierea las-o sa mai scape, este un produs cu indice glicemic ridicat, insa pe langa asta este plin de alte minunatii, bune sanatatii noastre. Si da, o data sau de doua ori pe saptamana putem avea alegeri de ”entertainment”, daca imi permiti o astfel de exprimare! sanatate si numai bine! Multumesc!

      Răspunde
  2. Elena Antal
    Elena Antal says:

    Foarte bun articolul! Eu, inainte nu refuzam ciocolata indiferent de forma. Acum in schimb nu pot sa suport nici gandul de a o introduce in gura, nu mai spun de a o manca. Aceasta schimbare sa petrecut dupa ce am facut un tratament, intr-o perioada stresanta si obositoare, cu magneziu si vitamina B6, care din ce am citit eu pe prospect scad pofta de carbohidrati si determina organismul sa consume energie din interior din ceea ce are deja in depozite de grasimi. Dupa acest tratament am mai avut perioade cand simteam nevoia de dulce dar am tinut piept ispitei cu eforturi sustinute si dorinta de a fi sanatoasa, adica mi-am schimbat dieta (am devenit treptat vegetariana)si mi-am impus sa imi schimb mentalitatea pt a nu mai da importanta la toate fleacurile decat la ce este cu adevarat important.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *