De ce e important sa ai o greutate normala ?

10426223_921819584524766_5711891600043964703_nSa atingi si sa mentii o greutate normala este important din toate punctele de vedere : incepand de la starea emotionala, de bine, pe care ti-o creeaza un corp armonios, dar si al starii de sanatate a organismului.

Atingerea unei greutati optime te fereste de aparitia a numeroase probleme de sanatate. Daca esti supraponderal sau obez, ai sanse mari sa dezvolti probleme grave de sanatate, incepand de la boli de inima, tensiune arteriala crescuta, diabet de tip 2, pietre la fiere, afectiuni respiratorii sau anumite forme de cancer. Daca esti subponderal, riscul de a dezvolta afectiuni de sanatate este la fel de mare, organismul fiind deprivat de nutrienti esentiali si functionand necorespunzator.

Sa ai o greutate optima este extrem de important : te face sa te simti mai bine in pielea ta, previne aparitia problemelor de sanatate si in general, ai mai multa energie si pofta de viata.

Cum determini care este greutatea optima pentru tine ?

Pentru a vedea care este obiectivul de greutate la care trebuie sa ajungi, trebuie sa calculezi indicele masei corporale (IMC). Acest indice se calculeaza pornind de la inaltimea si greutatea unei persoane. Indicele masei corporale este un indicator, dar nu reprezinta o metoda de diagnostic. Indiferent de valoarea sa, sunt si alti factori de care un nutritionist tine cont in a determina greutatea optima pentru tine (stilul de viata, analize de sange, istoricul familiei, modul de alimentatie, activitatea fizica, stratul de grasime corporala si alte metode de investigatie). Dar calculul indicelui masei corporale este un punct de plecare in stabilirea greutatii optime.

Indicele masei corporale se calculeaza foarte simplu, dupa urmatoarea formula :

IMC = GREUTATE (kg) / [INALTIME (m)]2

De exemplu, o persoana cu inaltimea de 1.68 m si greutatea de 58 kg (cazul meu), va avea un indice al masei corporale de :

IMC = 58 / [1.68]2 = 20,55

Dupa ce ai calculat indicele masei corporale, iata cum se interpreteaza valoarea acestuia (valabil pentru adulti de peste 20 ani) :

      IMC

STATUS GREUTATE

Sub 18.5

Subponderal

18.5 – 24.9

Normal

25 – 29.9

Supraponderal

Peste 30

Obez

Cum spuneam, IMC este doar un indicator ce poate indica riscurile la care se supune o persoana ce nu are greutate normala. IMC nu masoara decat indirect grasimea corporala. Se presupune ca o persoana cu IMC mare are si grasime corporala, insa trebuie sa tinem cont ca greutatea unei persoane este compusa din muschi, grasime si oase. Astfel, o persoana sportiva, un atlet, de exemplu, poate sa aiba un IMC mare ce l-ar incadra in grupa subponderalilor, dar nu este relevant pentru ca greutatea sa se bazeaza mai mult pe muschi, decat pe grasime.

Cu toate acestea indicele masei corporale ne poate releva niste aspecte ce tin de starea noastra de sanatate. De aceea, alaturi de IMC trebuie sa analizam si statusul grasimii corporale. Cel mai usor ne facem o idee despre stratul de grasime, analizand circumferinta taliei, intrucat grasimea abdominala este un factor de risc pentru bolile asociate obezitatii.

Care sunt riscurile de sanatate la care se supune o  persoana supraponderala/obeza ?

O persoana ce se confrunta cu supraponderabilitate sau obezitate, are un factor de risc mai mare de a dezvolta afectiuni de sanatate precum :

  • Hipertensiune;
  • Dislipidemie (valori mari ale colesterolului LDL, valori mici ale colesterolului HDL, valori crescute ale trigliceridelor);
  • Diabet de tip 2;
  • Boli de inima;
  • Atacuri cerebrale;
  • Boli ale vezicii biliare si ficatului;
  • Osteoartrita;
  • Probleme respiratorii si apnee;
  • Dezvoltarea anumitor forme de cancer (endometrial, cancer de san, cancer de colon);

Care sunt riscurile de sanatate la care se supune o  persoana subponderala ?

Desi multe dintre problemele de sanatate sunt generate de supraponderabilitate sau obezitate, a fi subponderal nu este deloc o stare de invidiat. Stiu ca multi si-ar dori “sa fie slabi” si privesc cu jind catre persoanele slabe sau foarte slabe. Aceasta poate sa fie si o conceptie preluata din industria modei, unde atatia ani s-au promovat modelele anorexice.

Daca IMC-ul tau releva un status de subponderabilitate, cu siguranta asta inseamna ca ceva nu functioneaza corect in organismul tau (probleme de absorbtie) sau alimentatia ta este saraca in nutrienti esentiali, de care are nevoie corpul pentru a functiona corespunzator.

Subponderabilitatea nu este deloc lipsita de riscuri pentru sanatate si aduce cu sine o multime de probleme precum :

  • Demineralizarea oaselor;
  • Sistem imunitar deficitar;
  • Probleme cardiace;
  • Infertilitate;
  • Anemie;
  • Oboseala si lipsa de energie;

Cum atingi greutatea optima pentru tine ?

As putea sa-ti dau “retete” minune si diete care sa-ti promita ca fara efort ajungi la greutatea optima, dar nu am sa-ti spun decat povestea mea.
De cand ma stiu am fost slaba, dar in urma cu cativa ani ajunsesem foarte slaba, subponderala. Intram in magazine si ceream la proba marimea XS si de multe ori si XS imi era mare. Evident ca nu ma simteam bine si eram tot timpul lipsita de energie si vlaguita. Intr-una din zile am dat buzna in cabinetul medicului si i-am cerut sa-mi dea ceva ca sa ma ingras. Am plecat de acolo cu un pumn de vitamine si minerale, pe care le-am luat, dar degeaba. Eram mult departe de greutatea normala. Nu se punea problema ca nu mancam, dar nu asimilam nimic din ce mancam si oricum, alimentatia mea la vremea aceea era haotica si bazata pe ceva rapid care sa imi stinga repede foamea. Hrana mea era de slaba calitate.
Desigur ca lucrurile nu puteau continua la infinit si in urma unei afectiuni de sanatate destul de grave, cu care m-am confruntat mi-am schimbat complet stilul de viata. Am inceput sa studiez nutritia si mai ales hrana vie, cruda, bazata pe legume si fructe.
Am renuntat la carne, fast food si am inceput sa aplic pe mine tot ceea ce studiam. Scopul meu principal era sa-mi rezolv problema de sanatate, ceea ce am si reusit, mergand pe premiza ca hrana te vindeca, asa cum a spus Hippocrate, parintele medicinii.
Treptat insa am observat un lucru imbucurator, in plan secundar : incepeam sa asimilez nutrienti si sa castig in greutate. Pe masura ce aplicam regulile unei nutritii sanatoase si ponderea alimentelor crude crestea, energia si vitalitatea mea era din ce in ce mai mare.
Am constatat cu bucurie ca hrana vegana, cruda, combinata cu exercitii fizice si cu practici energetice (de exemplu, qi-gong si tai-chi) m-a purtat spre redobandirea sanatatii, dar si spre rezolvarea unei vechi probleme : atingerea greutatii optime pentru mine.
De trei ani am o greutate normala si ma simt bine eu, in corpul meu.
De aceea singura “reteta” minune pe care azi ti-o dau este sa constientizezi importanta unui stil de viata sanatos si sa incepi sa iti schimbi alimentatia, sa faci sport si sa te iubesti mai mult !
Sursa articol Hranatate
0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *