Mineralele corpului nostru – Fierul

Fierul este un element esential pentru organismele vii, necesar pentru producerea hemoglobinei, a mioglobinei, precum si a unor enzime. Doar 8% din cantitatea totala de fier ingerat este absorbit, ajungand in circuitul sangvin. In organismul unui adult cu greutatea de 75 kg se gasesc in medie 4g de fier. Hemoglobina care solicita cea mai mare cantitate de fier, este reciclata si reutilizata in procesul de innoire al celulelor sangvine, proces ce are loc la fiecare 120 de zile. Femeile care alapteaza pierd o cantitate dubla de fier in comparatie cu barbatii. Cuprul, cobaltul, manganul si vitamina C sunt necesare pentru ca fierul sa poata fi asimilat. Fierul este indispensabil pentru metabolizarea vitaminelor B.

Ce face fierul?

  • Ajuta in procesul de crestere.
  • Mareste rezistenta la imbolnavire.
  • Preintampina oboseala.
  • Vindeca si previne anemiile cauzate de carentele de fier (anemii feriprive).
  • Asigura culoarea sanatoasa a pielii.

 

Suplimente de fier. Cea mai usor asimilabila forma de prezentare a fierului este chelatul protein-hidrolizat, cu alte cuvinte fier inclus intr-un compus organic prelucrat in vederea unei rapide asimilari. Produsul este usor de suportat si de organismele sensibile si nu comporta risc de constipatie. Sulfatul feros, este inclus in multe suplimente de vitamine si minerale, dar poate determina distrugerea vitaminei E. Suplimentele cu fier organic – gluconat, fumarat, citrat sau peptonat de fier – nu neutralizeaza vitamina E si sunt disponibile intr-o gama larga de doze, pana la 320 mg.

Toxicitate, datorata excesului de fier: rare efecte toxice la persoanele sanatoase. Dozele excesive insa pot fi daunatoare pentru copii. De exemplu o cantitate de 3 g este letala pentru un copil de 2 ani. Persoanele cu hemocromatoze idiopatice sunt predispuse in mod genetic riscurilor determinate de supradozele de fier.

Factori potrivnici:  fosfoproteinele si sarurile acidului fitic din cerealele integrale reduc gradul de asimilare a fierului in organism.

 

Sfaturi legate de administrarea fierului

Femeilor li se recomanda suplimente de fier chelatizat sau cele pe baza de hemoglobina. Daca urmezi un tratament cu antiinflamatorii, ori daca obisnuitesti sa luati zilnic aspirina, atunci probabil ca ai nevoie de mai mult fier. Cantitatile mari de cafea sau de ceai consumate zilnic pot inhiba procesul de absorbtie a fierului. Femeile gravide ar trebui sa consulte un medic inainte de a lua fier sau suplimente de vitamine bogate in fier. S-au inregistrat cazuri de intoxicatii cu fier la copiii ale caror mame au inghiti multe suplimente in timpul sarcinii.

 

Care sunt simptomele lipsei de fier din organism

Carenta de fier din organism poate duce la: oboseala, palpitatii la inima, ritm anormal al batailor inimii, predispozitie pentru raceli si infectii.

Formele sub care se prezinta fierul

Fierul digerabil, din alimente se prezinta sub doua aspecte: fierul care intra in sinteza hemoglobinei, care se gaseste in carnea rosie, fructele de mare si fier care nu partcipa la sinteza hemoglobinei, care se gaseste in paine, fructe (care contin fier), dar nu este asa de usor absorbit. Produsele animaliere sunt bogate in fier care intra in sinteza hemoglobinei, in timp ce legumele contin forme de fier care nu intra in sinteza hemoglobinei.

Alimente bogate in fier

Alimente precum: fasolea gatita, lintea, semintele de dovleac si anumite tipuri de cereale imbogatite cu nutrienti (pentru micul dejun) sunt surse de fier care nu intra in sinteza hemoglobinei.
La fel sunt si cartofii copti (cu coaja), sparanghelul si anumite sortimente de paste fainoase.
Alimente cu un continut ridicat de fier (care intra in sinteza hemoglobinei) sunt: ficatul de porc, ficatul de pui, cel de vita, creveti, sardine, carne de pasare, vita si alte tipuri de carne rosie. In marea majoritate a cazurilor absorbtia fierului din alimentele care nu intra in sinteza hemoglobinei este intensificata de consumul unei surse de fier (care intra in sinteaza hemoglobinei) la aceeasi masa.

Fierul din produsele vegetale (fructe, legume, cereale) se absoarbe mai greu, insa organismul poate avea multiple beneficii ca urmare a consumului acestor produse (aport crescut de vitamine, antioxidanti, minerale si fibre), cum ar fi:

  • fructe deshidratate: prune, stafide, caise
  • legume: fasole uscata, soia, linte, mazare uscata
  • seminte: alune, nuci, susan
  • legume verzi: broccoli, spanac, napi, salata verde, praz
  • cereale integrale: orez brun, tarate, ovaz, grau.
  • cimbru
  • semințe de chia
  • sfecla roșie.

Alimente care ajuta absorbtia de fier

Anumite tipuri de alimente pot ajuta in absorbtia fierului in organism. Fructele precum: portocalele, capsunile si grapefruitul ajuta la realizarea acestei functii.
Acelasi lucru il fac si: varza de Bruxelles, brocoli, rosiile, cartofii si ardeii (rosii si verzi).
Vinul alb impreuna cu sucul de portocale si cel de rosii sunt bauturi care ajuta absorbtia de fier sa se realizeze mai usor.
In acest timp exista o alta categorie de alimente care ingreuneaza aceasta functie. Cativa dintre inhibatorii fierului sunt: vinul rosu, cartofii dulci, produsele pe baza de soia etc.

Doza zilnica recomandata:

Femei = 15 mg

Dupa menopauza = 10 mg

In timpul sarcinii = 30 mg

Barbati = 10 mg

Sursa Aici

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *