Raspandirea vegetarianismului …

Denumirea de VEGETARIAN  a fost introdusa in 1842 de vegetarienii englezi si pana nu demult acesti indivizi au fost considerati mai degraba ciudati si chiar fanatici. Erau numiti adesea ”mancatorii de iarba”, iar multi altii primeau calificative si mai putin magulitoare. Parerea generala era ca pentru a fi un barbat adevarat trebuie sa mananci multa carne si cartofi.

Astazi, din ce in ce mai multi oameni, mai ales din generatia tanara, opteaza pentru o alimentatie vegetariana. Cand in intreaga lume exista aproape 750 de milioane de vegetarieni, a fi vegetarian nu mai reprezinta un stigmat, ca odinioara.

 

TIPURI DE VEGETARIENI

1.LATO-OVO-VEGETARIENI, grupul cel mai mare, care presupune consumul oualelor, laptelui si produsele lactate alaturi de cele vegetariene.

2.LACTO-VEGETARIENI, care nu consuma oua, dar accepta laptele si produsele lactate.

3.VEGETARIENII PURI (VEGANII), care nu consuma nici un produs de origine animala. in acest grup se incadreaza mai putini oameni decat in celelalte doua. pe de alta parte, ei trebuie sa fie mult mai atenti in privinta selectiei alimentelor.

 

 

COMBINAREA ALIMENTELOR

Cel mai practic mod de a ne asigura ca aportul nostru de proteine este cel adecvat, nu numai cantitativ si calitativ, este sa suplimentam proteinele alimentare. Acest lucru presupune combinarea alimentelor, pentru ca toti aminoacizii sa fie prezenti in cantitate suficienta.

In trecut se credea ca, pentru a obtine o proteina completa, toti aminoacizii esentiali trebuie consumati la aceiasi masa. Dar astazi se stie ca organismul poate acoperi deficientele temporare cu ajutorul rezervei de aminoacizi pe care o detine.

Combinandu-se proteinele din oua si lapte cu cele din surse vegetale – CEREALE, NUCIFERE, SEMINTE, LEGUME, LEGUMINOASE – creste valoarea biologica a proteinelor continute de acestea din urma. In cazul veganilor intervine problema suplimentarii alimentare, care insa poate si trebuie rezolvata. De exemplu, unele cereale precum PORUMBUL, GRAUL si OREZUL DECORTICAT, au un continut ridicat de metionina, un aminoacid esential, dar sunt sarace in lizina. Aceste cereale pot fi combinate la aceiasi masa cu leguminoase – LINTE, FASOLE, MAZARE – care contin putina metionina, dar sunt bogate in lizina, si astfel se șpot obtine proteine de calitate foarte buna.

 

Iata alte combinatii de alimente complementare…

  • CEREALE cu LEGUMINOASE
  • NUCI si SEMINTE DE LEGUMINOASE
  • CEREALE si LEGUME
  • LEGUMINOASE cu LEGUME.

 

Cerealele combinate cu nuci si seminte ar putea sa nu furnizeze proteine de buna calitate.

 

 

RECOMANDARI SPECIALE PENTRU VEGANI

Veganii trebuie sa fie foarte atenti pentru a se asigura ca obtin prin alimentatie urmatoarele substante nutritive..

  • CALCIU. Vegetarienii in general au mai putina nevoie de acest mineral decat consumatorii de carne, deoarece necesarul de ca este mai mic atunci cand aportul de proteine este mai redus. Calciu se gaseste in legumele cu frunze verzi de culoare verde inchis. Totusi, atat spanacul cat si sfecla, contin acid oxalic, care in combinatie cu calciu il face inaccesibil asimilarii de catre organism. Boabele de soia, semintele de susan, fructele confiate, citricele, melasa si conopida sunt de asemenea surse excelente de calciu. Copiii ar trebui sa bea lapte de soia cu adaos de calciu pentru dezvoltare unor oase si a unor dinti puternici.
  • VITAMINA B2. Se gaseste in lumele verzi, dar si in ciuperci, dovlecei si migdale.
  • VITAMINA D. Aceasta vit se obtine fie prin expunerea pielii la soare pentru 15-20min zilnic, fie in urma consumului de lapte de soia imbogatit. Vit D stimuleaza absorbtia calciului si a fosforului din tractul intestinal.
  • ZINC. Se gaseste in leguminoase si cereale integrale. germenii de grau au un continut bogat in zinc.
  • FIER. Fierul se gaseste in leguminoase, fructe uscate, si legume verzi. Este prezent si in cerealele integrale, in special in paine dospita. Drojdia distruge fitatele din cereale, astfel ca acestea nu se mai pot combina cu fierul si zincul, facandu-le indispensabile organismului. Cele 10 miligrame de fier necesare zilnic unui barbat se obtin imediat in cazul unei alimentatii vegetariene, daca aceasta include o mare varietate de aimente bogat este fier. Dar cele 18mg de fier necesare zilnic unei femei este greu de obtinut in lipsa consumului de alimente bogate in fier. Anemia datorata deficitului de fier este frecvent intalnita la femeile din intreaga lume. aceasta rezulta in urma aportului inadecvat de alimente cu continut de fier, absorbtia necorespunzatoare  a fierului de catre intestine, sau in urma pierderii mari de sange. Veganii trebuie sa consume zilnic alimente cu continut bogat de fier sau sa ia un supliment pe baza de fier.
  • VITAMINAB12. Problema vit B12 intervine de fiecare data cand vine vorba de vegetarianism. Aceasta este vit de care avem nevoie in cea mai mica cantitate – doar 2 milionimi dintr-un gram pe zi. Vit B12 nu se gaseste in plante, dar se gaseste in abundenta in lapte si oua. Pentru copii cu alimentatie vegana se recomanda laptele de soia cu adaos de calciu, riboflavina si vit D si B12.

 

 

BENEFICIILE VEGETARIANISMULUI ASUPRA SANATATII

  • o astfel de alimentatie, mai scazuta in proteine, poate opri evolutia diferitelor boli de rinichi. Astfel de  boli sunt diabetul, tensiune arteriala ridicata si glomerulonefrita cronica.
  • scade riscul aparitiei cancerului de colon, san si posibil prostata
  • intareste sistemul osos
  • scade tensiunea arteriala
  • scade nivelul colesterolului si trigliceridelor (grasimilor din sange)
  • se evita obezitatea
  • scade riscul aparitie bolilor de inima
  • mai putine probleme de constipatie, diverticuloza, hemoroizi
  • scade posibilitatea dezvoltarii varicelor
  • evita posibilitatea ingerarii de paraziti, bacterii, agenti carcinogeni, hormoni si alte substante toxice ce se gasesc in carne
  • pastrarea unui tegument luminos si mai neted la batranete.

 

Datele prezentate sunt culese din cartea HRANA PENTRU SANATATE , scisa de nutritionistul Jethro Kloss – promotor al nutritiei sanatoase.

 

 

Aveti incredere in instinctul dumneavoastra, ascultati-va atenti si raspundeti-va la o simpla intrebare….

De ce hrana am eu nevoie sa traiesc in armonie si bucurie, in deplina mea sanatate fizica si mentala?

Va doresc sanatate, orice ati manca si va doresc inspiratie in a va hrani si bucura!

Cu drag,

Lavinia

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *