Sfaturi alimentare, de invatat!!!

 

Aceste sfaturi pentru alimentatie, mancare si dieta incerc sa le rezum si sa le scriu de ceva timp. Ele se pot considera o dieta de viata sanatoasa, dieta mea de viata sanatoasa, dieta pentru mine. Poate cateva sfaturisau toate sfaturile vi se potrivesc si voua, cititi cu atentie si cu mintea deschisa.

Pentru mine mancarea, alimentatia, in ultimii ani si mai ales in ultimii 8, s-a transformat din ceva bun in ceva foarte bun, hranitor si vesel, iar acum va pot impartasi regulile mele de alimentatie, pentru sanatate si energie, reguli care ma ajuta pe mine sa pot fi ceea ce sunt: mai energic, mai calm, mai optimist.

Stiu, am scris 31 de sfaturi. Par multe… sunt multe. Am mai scos din ele. Sfaturile alimentare, pe care le veti citi, sunt simple, explicite si pot, foarte repede, sa va intre in obisnuinta, fara sa incercati sa le tineti minte. Cred ca aceste reguli alimentare nu sunt general valabile, dar asa cum eu am incercat tot felul de reguli inainte si am ajuns la astea, va invit sa le incercati, sa le urmati si sa ascultati ce va spune corpul, dupa care sa decideti care sunt regulile voastre de alimentatie.

  1. Nu mancati carne. Nici macar apa in care a fiert carnea. Nici macar peste si el e tot carne. NICI macar fructe de mare.
  2. NU mancati lactate. Par ca au calciu, dar nu mai este laptele de odinioara. Parerea mea este sa nu mancati lapte si produse din lapte chiar daca aveti “o sursa sigura”. Macar pentru o perioada de 7 luni. Va voi invata sa faceti, sau veti cumpara, lapte de soia, de migdale, iaurt de caju, de migdale, etc. Branza de soia, tofu, e complicat de facut acasa, va sfatuiesc sa o cumparati.
  3. Acelasi lucru cu privire la oua. Nici un fel de oua. Pentru anumite mancaruri care vor necesita un liant de tip ou, vom invata alternative.
  4. Nu folosim sare iodata, aruncati-o din casa ca sa nu fiti tentati. Folosim sare de mare, cel mult sare de Himalaya. Sarea o veti gasi la magazinele naturiste.
  5. NU mancam, in aceeasi mancare, la aceeasi masa, legume si fructe. Legume: morcov, pastarnac radacina, gulie, cartofi, etc. Fructe: rosii, ardei, vinete, castravete, dovlecel, dovleac, piersica, mere, pepene, portocale, grefe, etc.
  6. Condimentele se pot folosi la orice mancare fie din legume fie din fructe. Va sfatuiesc sa le folositi din belsug si sa le treceti printr-un proces termic cat mai scurt sau deloc. La Fasole sau echivalent, de exeplu, puteti folosi unele condimente cand fierb si unele proaspete cand o serviti. Condimente: zeama de lamaie, frunze de patrunjel, marar, leustean, busuioc, piper, sare, etc.
  7. Fasolea sau echivalent (naut, linte, soia, etc) se poate manca cu legume sau fructe. Ele de obicei se fierb sau se pun la germinat pentru a putea fi mancate.
  8. Nucile (alune, caju, migdale, nuci romanesti, etc) si seminte (susan, seminte de floarea soarelui, de bostan, mustar, grau, etc) se mananca cu legume sau fructe. Pentru ele va recomand ca sa le hidratati (minim 2 ore in apa) sau sa le germinati.
  9. NU mancati fasole sau echivalent, nuci sau seminte la micul dejun si nici dupa ora 19 – 20. Mancati-le dupa 2 – 3 ore dupa ce va-ti trezit, ca organismul sa aiba timp sa se trezeasca.
  10. Este greu si chiar nerecomandat sa aveti un meniu fix pe fiecare zi. Cel mai bine este sa “go with the flow”. La micul dejun puteti sa mancati niste fructe sau niste legume, iar micul dejun “normal” sa-l luati dupa cateva ore.
  11. Apoi, daca aveti un blender, recomand dimineata un smoothie cu fructe si multa multa verdeata (spanac, salata, papadie, untisor… orice alte frunze de culoare verde). Orice este verde abunda in clorofila, iar clorofila este pentru oameni ca o perfuzie cu sange proaspat si curat direct din natura. Incercati sa folositi fructe pentru savoare, un indulcitor gen miere (daca sunteti sensibili la gust), o baza solida gen nuci, alune, macademia, seminte, stafide (cam o mana) si frunzele verzi (cam 50% din compozitie).
  12. Daca nu aveti blender, este mai greu de consumat verdeturi dimineata asa ca va recomand fructe ce aveti la indemana si sunt recomandate cele in sezon: mere , pere, banane (mare grija la mere si pere ele contin pectina care este o fibra cu efect laxativ, deci consumate in cantitati exagerate… creaza stiti voi ce problema). Asa ca doua mere si o banana dimineata in timp ce trageti aer curat in piept pe balcon, este de fructele si legumele nu trebuie combinate in mancare ajuns.
  13. Sa aveti mereu la voi la munca ceva de rontait, mai ales la inceput pana corpul tau se obisnuieste cu tranzitia si digestia diferita. Sa aveti nuci, stafide, seminte de dovleac sau floarea soarelui si fructe. Pe la ora 10-11, puteti manca iar cateva fructe si ceva de rontait.
  14. La pranz, ar trebui sa aveti cea mai mare masa din zi, este ora cand avetii nevoie de energie si puteti digera lejer o cantitate mai mare de mancare. Avand in vedere situatia cu munca pe care mai toti o avem o sa fie mai dificil, dar totusi va puteti descurca. Nu amestecati prea multe incercati sa mancati cat mai simplu. Dupa o perioada o sa vedeti cum corpul va indica singur ce isi doreste si dupa ce tanzeste, ascultati-l.
  15. Seara puteti sa mai ai serviti o salata depinde de ora, sau din nou fructe. Incercati sa nu mancati dupa ora 8. Odihna este foarte importanta, mai ales in tranzitie. Iar corpul nu se poate odihni, vindeca, daca mananci(ii dai de lucru) chiar inainte sa te culci.
  16. Proportia zilnica trebuie sa fie undeva de genul 80% carbohidrati 10% proteine si 10% grasimi mai ales pentru cineva care ar vrea sa slabeasca mai repede, ca de slabit oricum slabesti. Dar nu va bateti capul acuma cu cifre si calcule, lasati-va in voia naturii si a corpului vostru, danditi-va cat de mult bine ii faceti hranindu-l sanatos si constientizati fiecare lucru pe care il mancati ca si cand e ceva ce va deveni parte din voi.
  17. In rest , cand aveti timp fiti inventivi, puteti sa faceti o sumedenie de lucruri sanatoase, sunt o gramada de retete si site-uri foarte ajutatoare pe net.  Bucurati-va si treptat treptat odata ce o sa observati schimbarile uluitoare, viata voastra o sa fie total schimbata.
  18. Incercati sa introduceti in alimentatie super alimentele, cele locale si ieftine de genul polenul, mierea, hrisca, canepa, inul, nuca, etc. Incercati sa stati cat mai mult in soare si fara ochelari – soarele este forta creatoare pe pamant el da viata, expunerea la soare 15 minute la cateva zile ne incarca cu vitamina D. Respirati aer curat. Imbratisati din cand in cand cate un copac.
  19. O sa aveti zile in care energia voastra o sa fie atat de mare incat o sa vreti sa o punetii intr-un borcan si o pastrati pentru zilele in care o sa te simti fara energie si putere – sunt zilele in care corpul se detoxifica si arunca toxinele in sange care circula circula pana cand sunt scoase afara.
  20. Asteptati sa digerati ce atii mancat pana cand mancati din nou (3 ore).
  21. Nu mancati cu 2 ore inainte de culcare. Incercati sa prindeti orele 10pm-02am dormind, este perioada in care corpul vostru se vindeca.
  22. Apa. Beti cata apa puteti. Dupa ce va treziti beti douae pahar de apa. Apa rehidrateaza corpul dupa pauza pe care ai luat-o dormind si curata resturile de toxine din organism. Dupa ce bei apa, asteapta cam 20 minute pentru ca apa sa-si faca treaba (e posibil sa te trimita direct la baie). Apa sa NU fie de la robinet (decat daca aveti o minune de filtru). Apa trebuie sa fie la temperatura camerei. Va sfatuiesc sa procedati astfel: seara inainte de culcare, intr-un recipient cu apa sa puneti cateva fructe (mere, pere, etc), putina zeama de lamaie si un castravete mic fara coaja la 2 l de apa. Fructele , cred, ca ar trebui sa fie 2 (mere, pere, piersici, ardei, etc, combinate sau de cate un fel) la fiecare litru de apa si lichidul de la o jumatate de lamaie la fiecare litru de apa. Lasati recipientul peste noapte la temperatura camerei (sa nu fie prea cald), iar a doua zi beti lichidul si mancati fructele. La fel puteti sa utilizati legume. Incercati, diversificati si vedeti ce apa de fructe-legume-mere-castravete… va place.
  23. Apa sa o beti inainte de masa cu minim jumatate de ora si dupa masa la 2 ore. Incercati sa nu beti apa in timpul mesei.
  24. Alcoolul. Fara alcool rafinat. Chiar fara acool rafinat, nici macar casnic (tuica, palinca, etc). Daca vreti sa beti, beti pe zi maxim un pahar de vin rosu sau un pahar de bere fara alcool. Cu cat productia este mai din anii recenti. Va recomand sa folositi destul de des acest avantaj :)
  25. Ulei. Eu folosesc de multe ori ulei de samburi de struguri. E mai ieftin decat cel de masline si nici nu schimba gustul mancarii. Incercati sa folositi uleiuri presate la rece si dintr-o sursa cat mai sigura. Va sfatuiesc sa nu folositi ulei de floarea soarelui el fiind cel mai sarac in tot felul de elemente. Uleiul de floarea soarelui presat la rece poate fi inlocuit in alimentatie cu seminte de floarea soarelui crude (puse in salata, in dresinguri, etc).
  26. Folositi cat mai putin sau de loc prajeala. Puteti sa folositi cuptorul. Da-ti cu putin ulei legumele sau fructele si le bagati la cuptor intr-un singur strat per tava. Se vor praji. Nu la fel ca in tigaie. Dar sunt mai sanatoase. Prajeala in ulei si reprajeala alimentelor in caelasi ulei este unul dintre cele mai periculoase lucruri pe care le puteti face pentru sanatate.
  27. Pentru mancarurile pe care le veti face, care vor fi foarte simple, o sa folositi blender, storcator, deshidrator, cuptor si aragaz si recipiente (medii si mici) pentru hidratare si germinare. Eu inca nu mi-am luat deshidrator, dar am vreo 18 recipiente. In unele tin nucile si semintele si fructele deshidratate, etc, iar in unele le hidratez.
  28. Cititi cu atentie etichetele de pe produse, chiar si cele “naturale” nu sunt intotdeauna ceea ce par!
  29. Includeti miscarea in programul de zi cu zi. Fie ca faceti o plimbare, sau urcati si coborati pe jos in loc sa luati liftul, fie ca mergti o statie pe jos in loc sa luati autobuzul sau ca faceti miscare acasa ori sala, gasiti metode sa faci miscare.
  30. Va recomand sa cititi si sa va documentati cat mai mult, astfel o sa intelegeti mult mai bine si o sa va automotivati sa “stay on track.”
  31. Ganditi pozitiv, petreceti cat mai mult timp in natura si zambiti.

Sursa articol Viata in verde viu

8 raspunsuri
  1. alexandra
    alexandra says:

    vreau sa stiu un lucru totusi…ce argumente sunt ptr a adopta aceste obiceiuri alimentare? eu personal daca nu mananc carne o zi sau doua maxim ma simt lipsita de orice putere…nu mai pot fi buna de nimic nici macar la suflet…scuze dar astept explicatia.

    Răspunde
    • lavinia
      lavinia says:

      Alexandra, prima mea pornire de raspuns a fost sa incep a te convinge, cu argumente verificate si studiate, cu privire la regimul specific speciei umane, bilogic, fiziologic si nutritional. Partea cu spiritul o lasam deoparte, daca spui ca ca sufletul tau tanjeste sa aibe carne la masa, eu m-am blocat, si… NU TE CRED! Iarta-ma, asta simt si vreau sa cred ca putem sa fim deschise si sa spunem exact ce simtim.
      Dar, mai recitind odata cele scrise de tine ma gandesc si simt sa te intreb: de ce vrei sa schimbi modul tau de alimentaie, daca functionezi perfect in actualul regim? De ce sa nu mananci carne, daca pe tine asta te tine in ‘forma’? De ce vrei schimbare?
      Astept raspunsul tau, ca sa continuam discutia. Cu tot dragul!

      Răspunde
      • alexandra
        alexandra says:

        Ai mare dreptate, am avut o perioada cand ma gandeam mancand carne la bietele animale si aveam mustrari de constiinta dar asta s-a intamplat si a trecut…pe de alta parte sunt un pic egoista si ma gandesc ca proteinele sunt importante pentru functionarea optima a organismului mai ales ca fac multa miscare la munca si am si niste probleme de sanatate…
        Este intradevar un argument foarte omenesc, elevat … ii respect pe cei buni, pe cei puternici ca tine care renunta la tot ce afla ca e daunator. ..
        Uite mie imi place foarte mult cafeaua si stiu ca nu e sanatoasa mai ales cu mult zahar :) dar nu as renunta la ea pentru ca e o placere a vietii…poate suna banal exemplul. Pe de alta parte as dori nespus sa am vointa si stiu ca daca reusesc sa ma abtin de la anumite alimente as avea control asupra mea, a mintii mele si a starilor mele.
        Asta e lectia care cred ca trebuie invatata si din acest motiv accesez paginile tale si ale celor care ne dau lectii de lifestyle.
        Vreau ca oricare alta persoana care vrea sa evolueze, sa invat lucruri noi si te admir pentru cunostiintele tale impresionante.
        Singurul aspect de viata cu care nu sunt de acord cu tine in totalitate este alimentatia…in rest imi esti tare draga:)

        Răspunde
        • alexandra
          alexandra says:

          Si pentru a-ti raspunde la intrebarea ta concluzionez ca nu am de gand sa schimb ceva din pacate pentru ca nu sunt sigura ca imi face bine (in problema mea de sanatate) . Defectul de care sunt constienta este slabiciunea si lipsa vointei…o stiu este a mea si o recunosc si promit sa urmaresc efectele pe care le-ai obtinut prin acest mod de viata. Initial asta am vrut sa stiu de la tine deasta am dat primul comment.

          Răspunde
        • lavinia
          lavinia says:

          Alexandra, nici nu stiu ce sa spun intai, am atatea in cap… In primul rand, sa stii ca tu nu ai nevoie de proteine, ai nevoie de aminoacizi, care formeaza proteinele, in interiorul corpului. Apoi, eu nu spun sa nu mancam carne, eu spun doar atat: daca trece o perioada fara consum de carne, ai sa simti curatenie la nivelul tau mental, ai sa ai mai multa bucurie in suflet, in viata. Poate suna ciudat, dar asta m-a determinat pe mine si asta probabil ma motiveaza sa nu consum carne. Am facut inot de performanta 8 ani de zile, iti dai seama cata carne, adica cata „proteine” aveam nevoie? La fiecare masa daca se putea! Dar, in timp am vrut sa stiu, sa inteleg, vreau si acum sa simt mai mult din ce vad in aceasta existenta, asta e! Si, mai e ceva…imi place tare mult sa ma opun mai nou placerilor, sa le „inving” si satisfactie vine, stii unde? Intr-un progres personal, intr-un echilibru simtit…asta-mi sunt aduse prin invingerea placerilor. Placerea tine de ego! Si eu sunt decisa sa ma lupt cu el, sa fiu mai mult esenta umana decat personalitate pamanteana. Orice decizie sau orice alegere vei lua, eu sunt convinsa ca va fi cea mai buna pentru evolutia si starea ta. Sunt aici, provoaca-ma cu discutii, imi face placere! Numai bine iti doresc, fii tu exact asa cum esti…doar asa poti un om frumos!

          Răspunde
          • alexandra
            alexandra says:

            Multumesc pentru rabdare si cuvintele frumoase. Sunt convinsa ca nefacandu-le pe plac placerilor invingem neplacerile de mai tarziu cu mai multa usurinta si cand am sa reusesc ceea ce imi propun adica sa spun NU incet incet obiceiurilor nesanatoase am sa ti impartasesc satisfactiile pentru ca atunci vom vorbi de la egal la egal aproape:) deocamdata mai am de invatat. Te pup . O seara frumoasa!

  2. Andreea
    Andreea says:

    Lavinia, ce ai putea sa mi spui despre iaurturi? Eu sunt un mare fân de iaurturi natur sau sana și mănânc zilnic cu cereale sau cu smoothie (fructe + iaurt). E bine sau nu? Imi amintesc ca într un articol despre dieta ta mai demult ai scris ca și tu consumi iaurt sau poate mă insel…mulțumesc.

    Răspunde
    • Lavinia Bratu (Ceuta)
      Lavinia Bratu (Ceuta) says:

      Da, este bine să consumăm iaurt, de 3-4/ săptămână. Atenție, să fie citită eticheta, să nu aibe lapte praf și lipsă bacterii!!! Eu aleg iaurtul sau kefirul din lapte de capră, produs românesc, super grozav! Lidl are acest produs… Cu drag!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *