Utilizarile vitaminei c

Ochii care ne salvează viaţa

Ochii reprezintă cel mai important dintre organele noastre de simţ,cel care ne întreţine şi ne salvează viaţa – cu ei vedem hrana, dar şi pericolul. Lichidul lacrimal conţine de 30-50 ori mai multă vitamină C decât sângele. Un cristalin afectat de cataractă e sărac în vitamina C. Un supliment (de aproximativ 1 gram pe zi) poate stopa şi chiar vindeca boala. De asemenea, vitamina C le poate fi de ajutor şi suferinzilor de glaucom. Administrată în doze mari (până la 30 grame zilnic), ea face să scadă tensiunea intraoculară până la 16 mm Hg (milimetri coloană de mercur), ceea ce înseamnă o ameliorare considerabilă. Orice tensiune intraoculară care depăşeşte 17 mm Hg, mergând până spre 50 mm Hg, este patologică.

 Vitamina C consolidează ţesutul conjunctiv

O descoperire interesantă este aceea că, în centrul unei răni recente, se produce o acumulare de vitamină C. Ea e indispensabilă pentru formarea unui nou ţesut conjunctiv din colagen. Ţesutul astfel alcătuit este elastic, însă mai rezistent la rupere decât cablurile de oţel care susţin podul Golden Gate de la San Francisco.

 Vitamina C şi astmul

De extraordinarele proprietăţi imunomodulatoare ale vitaminei C pot beneficia şi bolnavii de astm, care – după cum rezultă adesea din analize – au prea puţin acid ascorbic în sânge. Chiar şi doza moderată de 1 g, luată zilnic, poate ameliora astmul bronşic. Totodată, vitamina C are şi o acţiune antihistaminică (dezinflamatoare) şi antialergică.

Piele catifelată cu vitamina C

Dacă ne aprovizionam corpul cu nutrienţii necesari şi în primul rând cu multă vitamină C, pielea noastră îşi păstrează permanent tonusul, rămânând netedă şi elastică. La numai 30 de minute după ce am ingerat alimente bogate în vitamină C, producţia de colagen creşte de până la şase ori.

 Să prevenim ateroscleroza

Acidul ascorbic tonifică şi vasele noastre sanguine, menţinându-le pereţii interiori netezi, astfel încât periculoasele cristale, constituite din colesterol solidificat şi calciu, răspunzătoare de îngustarea vaselor, şi în cele din urmă de instalarea aterosclerozei, nu găsesc un loc unde să se fixeze. În condiţiile unei alimentaţii deficitare, vasele de sânge şi în primul rând venele, care sunt oricum mai fragile, devin poroase, lăsând sângele să treacă în ţesutul alăturat. Vitamina C vindecă aceste vase bolnave.

Influenţa vitaminei C asupra psihicului

Vitamina C are o însemnătate convârșitoare pentru psihicul nostru. Ca substanţă stimulatoare şi de protecţie la nivelul glandei hipofize, ea face posibilă secreţia a zece hormoni, care dirijează patru domenii: sexualitatea, funcţiile tiroidei, stresul şi creşterea.

 Un drog al fericirii

Vitamina C participă la sinteza noradrenalinei, o substanţă care ne înviorează şi ne face euforici. Când ne confruntăm brusc cu un pericol, de pildă riscul unui accident, suntem obligaţi să reacţionăm cu viteza fulgerului. În acel moment, se sintetizează imediat noradrenalina. În fiecare dintre aceste etape ale procesului metabolic este prezentă vitamina C. Noradrenalina are (alături de adrenalină) o acţiune excitantă, activează circulaţia, face să crească tensiunea arterială, ne ajută să ne simţim proaspeţi şi vioi. Vitamina C, poate fi considerată un drog al fericirii, însă unul natural, fabricat de organismul nostru.

 În formă şi vioi

Vitamina C este necesară şi pentru sinteza serotoninei, o substanţă fără de care n-am reuşi să ne relaxăm şi să dormim. În fine, o descoperire de ultimă oră a oamenilor de ştiinţă vine să confirme definitiv însemnătatea vitaminei C pentru sănătatea noastră mentală şi psihică. E vorba de aportul ei la transmiterea impulsurilor nervoase, la stimularea memoriei şi capacităţii de concentrare. La numai o oră după ce a fost băută, zeama a patru lămâi determina o înviorare psihică şi mentală. Fenomenul invers, de lipsă de vitamină C, duce la temutul proces al îmbătrânirii cerebrale, la maladia Alzheimer şi la distrugerea masivă a neuronilor.

De unde iei vitamina C?

 Măceşele, afinele sau ardeiul verde sunt mult mai bogate în vitamina C decât clasicele lămâi!

Citricele, precum lămâile sau portocalele, nu sunt cea mai bună alegere dacă ai nevoie de o cantitate cât mai mare de vitamină C. Poţi opta, în schimb, pentru un fruct exotic, cum sunt papaya şi guava, sau o mână de coacăze de pădure, care conţin de trei ori mai mult acid ascorbic, cum mai este numită această vitamină. Dacă nu, oricând poţi lua sirop de măceşe sau măceşe simple, din care poţi face ceai. Acestea au, pe suta de grame, de 20 de ori mai multă vitamină C decât lămâile.

  Lipsa de vitamină C, duce la răceli dese

Vitamina C este un bun antioxidant care îmbunătăţeşte reacţia de apărare a organismului. „Aceasta este eficientă în oxidarea grăsimilor şi ajută metabolismul celular”, spune Julieta Cristescu, medic primar diabet şi boli de nutriţie la Institutul „N. Paulescu” din Bucureşti.

Un aport suplimentar de vitamină C este necesar atunci când organismul este supus unui stres suplimentar, cum ar fi perioada de iarnă.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, fumătorii, diabeticii şi persoanele cu diferite infecţii au nevoie de o cantitate mai mare de acid ascorbic.

Semnele unei cantităţi scăzute în organism sunt, de regulă, puţin vizibile. „E posibil să ai mai puţină vitamină C în organism dacă ai o susceptibilitate mai mare la infecţii şi dacă te învineţeşti mai uşor”, sugerează Alina Jiletcovici, medic specialist diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice la Cabinetul „Moşilor” din Capitală. Cele mai bune surse din această vitamină sunt legumele verzi sau fructele de pădure.

„Cea mai mare cantitate de vitamină C o au măceşele. Şi vişinele sau merele au o concentraţie ridicată. Legumele au şi ele o concentraţie mai mare, dar este de dorit să fie consumate în stare crudă şi cât mai verzi. În timpul iernii, un aport important de vitamină C îl au murăturile”, mai spune Julieta Cristescu. Mai puţin cunoscut, ardeiul gras are şi el o concentraţie ridicată de acid ascorbic. În timpul verii, fructele de pădure pot fi o alegere mult mai bună decât lămâile.

Fierberea inactivează vitamina

Pentru a asimila cât mai mult din această vitamină, nu fierbe alimentele, te învaţă nutriţioniştii. „Orice procedeu de încălzire (fierbere, coacere, prăjire) la peste 60 de grade inactivează vitamina C. Legumele se pot doar opări”, explică Alina Jiletcovici. Şi expunerea la aer timp îndelungat are acelaşi efect. Consumă fructe sau legume în stare cât mai crudă şi la scurt timp după ce le-ai tăiat. O metodă bună de a prepara un ceai bogat în vitamina C este să adaugi lămâia când lichidul este călduţ şi să-l bei imediat.

Sursa articol Holisterapia

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *