4 îndemnuri pentru a ajunge (și a rămâne!) motivați

Alergarea este mereu un exemplu de activitate ce aduce îmbunătățirea performanțelor, în diferite arii ale viaii. Se pare că alergând, ne îmbunătățim considerabil starea fizică, crește nivelul capacității mentale, echilibrăm și îmbunătățim radical inteligența emoțională. 

Cei mai performanți oameni în domeniul neuroștiințelor practică acest obicei și studiază intens fenomenul – alergarea și efectul asupra neurogenezei și plasticității creierului. În plus, acest obicei de a alerga câțiva km în fiecare zi, îți permite să cauți perfecțiunea. Se pare că cei care aleargă, se testează prin acest efort susținut, își testează limitele în vederea realizării altor obiective din alte arii de viață, la nivel de performanță. În acest context, am folosit termenul ”perfecțiune” pentru susținerea unei activități la nivel de măiestrie în viețile noastre. 

Alergarea vine doar ca o confirmarea a capacității și încrederii, evident și cu un excelent suport în starea de sănătate fizică, indiscutabil. Cât de mult ai de câștigat dacă-ți propui să alergi câțiva km zilnic, nu-i așa?

 

“The future belongs to a very different kind of person with a very different kind of mind – creators and empathizers, pattern recognizers and meaning makers.”

  1. Stabilește-ți obiective, nu accepta ceva comun, construiește un plan doar al tău, specific ție… 

Poți cere ajutorul unui profesionist, dar este importantă motivația ta. Una este să ai motivație extrinsecă – cum ar fi să slăbești 25kg pentru întâlnirea de 20 de ani, alta este să o faci pentru că vrei să te simți mai bine și să te poți bucura sănătos de familia ta. În primul caz, vei slăbi și își vei atinge obiectivul, mai apoi te vei îngrășa la loc. În al doilea caz, acolo unde există clar o motivație intrinsecă, va dura mai mult atingerea obiectivului, însă rezultatele obținute au șanse mult mai mare să fie de durată.

Dacă îți stabilești astăzi, de exemplu, că vrei să devii expert în domeniul în care activezi acum, va trebui să faci exact acele lucruri pe care nu le făceai până acum. Sau, altfel spus, pe lângă cele conștient implementate de până acum, vin altele noi inserate, menite să te propulseze pe nivelul următor.

 

  1. Renunță la rutină și caută mereu acea activitate sportivă care să te ducă în starea e flux, să-ți placă și să-ți dea senzație de joacă. 

Fă singur mișcare, caută pe cineva cu care să te însoțești, alege din toate variantele pe care le ai, cele care-ți par cele mai atractive în fiecare zi. Vrei să te plimbi, fă-o, într-un ritm alert. Vrei să joci tenis, caută pe cineva și fă asta. Ai dor de dans, selectează-ți muzica preferată și dansează 30 min. Ieși din rutina unui program și lasă-te mereu inspirat și .. transpirat mai apoi să fii, după efortul fizic susținut!

 

  1. Să ai mereu în obiectiv și perfecționarea…

”A deveni mai bun în ceva reprezintă o sursă nemaipomenită de energie regenerabilă.”(p. 228) 

Caută ceva în care să poți să exersezi și mereu să monitorizezi nivelul de performanță. Acceptă mereu provocări, acceptă să-ți fie greu uneori și vei vedea cum  odată cu trecerea timpului, mereu se va reînoi starea de energie și va crește motivația. Îmi propun să fac flotări, îmi este greu și încep cu o singură repetare. Încet, cresc numărul de repetări și urmăresc mereu standardul de perfecțiune. Depun un efort și stabilesc zilnic un alt nivel de execuție, un alt număr de repetări. În timp, pornind de la o flotare, pot ajunge la un număr mare și o performanță semnificativă.

”Mastery is a mindset.”

 

  1. Ai grijă să te recompensezi pentru ce faci, mereu! 

Încearcă să fii onest cu tine și să nu te folosești de recompense de genul: ”dacă-atunci.” Ce funcționează mult mai bine este recompensa de genul ”acum-că”. De exemplu, dacă am alergat numărul de km pe care l-am fixat la început de săptămână, mă pot recompensa cu o ședință prelungită de masaj. Sigur îmi va face bine și s-ar putea să-mi și placă, nu-i așa? 

Prin alegerea bună a recompenselor poți păstra activitatea într-o joacă, menținând mereu atenția asupra motivație, să rămână mereu intrinsecă, aceasta este cheia.  Amintește-ți că persoanele foarte talentate, reușesc de cele mai multe ori să obțină rezultatele care contează și sunt semnificative pentru ele. Se pare că ele își abordează activitățile și viața, în general, așa cum un artist ar aborda o operă de artă. Fac acest lucru și se dedică activității de studiu și îmbunătățirii permanente a performanței, întreaga lor viață. Fac un scop din asta și reușesc să trăiască la un standard înalt. ”Munca reprezintă ceva ce ești obligat să faci, în vreme ce joaca este ceva ce nu ești obligat să faci.”

 

“The three things that motivate creative people – autonomy, mastery, purpose!”

Bibliografie: Daniel Pink, ”Drive”, Ed. Publica, 2011

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *