ÎNTREBĂRI despre DIETA fără GLUTEN

”Dorim ca viaţa noastră să fie simplă, sigură şi liniştită şi de aceea problemele sunt tabu. Vrem certitudini şi nu îndoieli, vrem rezultate şi nu experienţe, fără să ne dăm seama însă că numai din îndoieli se pot naşte certitudini şi numai din experienţe, rezultate.” ~ Carl Gustav Jung

 

Chiar se justifică această dietă în cazul a milioane de oameni, ne putem întreba? 

Astfel adresată întrebarea, poate duce către închiderea scurtă a subiectului, cu DA sau NU. Însă, argumentul meu la această întrebare este de aplecare asupra subiectului, de atenție îndreptată asupra noastră. Poate că nu la toate chimicalele ne adaptăm cu bine. Poate că nu toate intervențiile și modificările pe care le aducem naturii ne sunt favorabile. Poate că nu toți reușim o adaptare fără urmări – aparent, cel puțin! -, schimbărilor din mediu de viață. Și, pentru că aceste schimbări sunt permanente, poate că cel mai bun îndemn pe care-l putem lua în seamă este atenția asupra noastră. Să vedem ce ne face bine și ce nu. Să înțelegem ce să alegem, ca să ne fie bine. Fără prea multe explicații, nevoia omului de astăzi este mai acută ca nicicând, așa cum spunea și celebrul Harari, nevoia de a se cunoaște pe sine.

 

Este glutenul dușmanul nr. 1 al sănătății sau, este altceva ce am putea înțelege din acest context? 

 

Termenul de gluten își are originile în limba latină, având semnificația de clei sau de lipici, lucru datorat elasticității sale. Glutenul este un complex de proteine care se regăsea inițial doar în orz, grâu și secară, cereale panificabile, folosite încă din vremurile străvechi. Vestea proastă este că glutenul modern nu mai este ce a fost în trecut. În industria alimentară contemporană, glutenul se obține în urmă unor ample procese de prelucrare (unele cu implicații chimice), care au drept scop reducerea cantității de apă din masa finală, creșterea elasticității sau creșterea procentului de proteină.

”Am văzut cu ochii mei cele mai dramatice schimbări ale stării de sănătate, cum ar fi vindecarea de o colită ulceroasă a unei femei care dura de 30 de ani și căreia trebuia să îi fie extirpat chirurgical colonul, prin simpla renunţare la produsele făinoase, sau cea a unui bărbat de 26 de ani care nu se putea deplasa din cauza durerilor de încheieturi şi care a reînceput să meargă şi chiar să alerge de îndată ce a renunţat la aceste produse alimentare.”  Dr. William Davis

 

Dieta fără gluten aduce beneficii tuturor persoanelor sau doar celor care suferă de boală celiacă? 

 

Cu sau fără gluten, cu sau fără pesticide, cerealele rămân, incontestabil, una dintre principalele cauze ale obezității, ale bolilor inflamatorii și ale dependențelor alimentare, pe termen lung declanșând reacții în lanț care pot conduce la afecțiuni extrem de serioase.

Bolile autoimune, diabetul, obezitatea, infertilitatea, cancerele pancreatice sau de colon, epilepsia, migrenele, autismul, depresia, anxietatea sau bolile care afectează sistemul nervos central (demență, Alzheimer, Parkinson, schizofrenie) sunt din ce în ce mai des asociate în numeroase studii cu consumul de cereale.

Mai mult, un alt lucru extrem de interesant și prea puțin cunoscut este că grâul este considerat astăzi ca fiind unul dintre cei opt mari alergeni alimentari. Mai mult, se pare că, încă din cele mai vechi timpuri, persoanele care lucrau în prelucrarea grâului dezvoltau diverse forme de alergii respiratorie, cunoscute drept ”astmul brutarilor”. Până în ziua de azi, astmul brutarilor a rămas una dintre formele cele mai răspândite de alergii ocupaționale, iar aceste informații ne pot da de gândit.…

Ca și până acum, ne întoarcem la știință și la studiile din domeniu, iar mare parte dintre acestea susțin că glutenul nici măcar nu este cea mai mare amenințare. Lăsând la o parte transformările amețitoare produse de-a lungul timpului în componența cerealelor, mai sunt și alte probleme. Mult prea multe substanțe chimice, aditivii alimentări, au pus stăpânire pe produsele recomandate de industria alimentară. Promovarea lor și persuasiunea permanentă, prin reclamele agresive, ne fac să cădem în capcane invizibile. Avem nevoie de ne trezim, să fim conștienți, la propriu!

”Peste 90% dintre persoanele care se confruntă cu boli legate de gluten nu sunt încă diagnosticate, iar acest lucru este foarte periculos pentru sănătatea și starea lor de bine. Dacă faci parte din categoria de persoane cărora glutenul le-a fost eliminat complet sau temporar din alimentație nu trebuie, totuși, să îți faci griji. Din fericire, astăzi există și substituenți, aproape pentru orice. Astfel, nu te vei condamna la o viață lipsită de pâine, ciocolată, paste, lapte, cereale, produse de patiserie, bere sau alte produse care în mod normal conțin gluten.” – Dr. William Davis

 

Dar, dacă totuși nu ai nici o problemă cu glutenul, ce faci?

 

Îți asumi riscul de a consuma mare parte dintre cerealele cu probleme sau preferi să alegi răul cel mai mic din toate și să te protejezi apelând la surse mai sigure, la produse crescute în agricultura ecologică, la pseudo-cereale sau cereale antice (graiul einkorm, quinoa, amaranth sau hrișca)?

De bine, de rău, acestea nu au trecut printr-un proces de industrializare la fel de complex precum cele clasice și nu sunt încă asociate cu un număr la fel de mare de boli. Desigur, discuția este lungă și semnele de întrebare rămân încă deschise în cazul celei de-a două categorie, însă, cu toate acestea, nu avem cum să ignorăm realitatea și să trecem peste toate informațiile care au ieșit la iveală în ultimii ani, doar de dragul gustului pe care îl iubim și cu care ne-am obișnuit.

Scăderea colesterolului, a tensiunii arteriale, reducerea inflamațiilor, eliminarea kilogramelor în plus, dispariția problemelor digestive, ameliorarea dermatitelor și a acneei, dar și îmbunătățirea nivelului de energie sunt doar câteva dintre beneficiile semnalate de către persoanele care au ales să renunțe la cerealele clasice.

 

”Foarte mulţi oameni cu burţi enorme se condamnă singuri pentru că consumă prea multe calorii, fac prea puţine exerciţii fizice şi nu reuşesc să se controleze într-o măsură suficient de mare. Realitatea este că sfatul obsesiv care ni se dă de a consuma cât mai multe „cereale integrale sănătoase” ne-a privat pe toţi de controlul asupra apetitului şi impulsurilor pe care le simţim, făcându-ne să ne îngrăşăm şi să ne punem în pericol sănătatea, în pofida eforturilor şi bunelor noastre intenţii. Personal, consider că sfatul larg acceptat de a consuma cât mai multe cereale integrale poate fi comparat cu a-i spune unui alcoolic că o băutură sau două nu are cum să îi strice, iar nouă sau zece i-ar face chiar mai mult bine. În realitate, respectarea acestui sfat va avea repercusiuni dezastruoase asupra stării sale de sănătate.

Aşadar, aşa cum spuneam: nu este vina ta!

Dacă ai o burtă uriaşă şi neconfortabilă; încerci fără succes să intri în blugii de anul trecut; încerci să îţi convingi doctorul că nu mănânci alimente nesănătoase, dar continui să fii supraponderal şi prediabetic, ori suferi de hipertensiune şi de un colesterol mărit, sau încerci să îţi ascunzi sânii dizgraţioşi şi umilitori, întrucât eşti bărbat – atunci a sosit timpul să renunţi la produsele făinoase. Dacă vei elimina grâul şi făina de grâu din dieta ta, cauza problemeor de care suferi va dispărea automat.” Dr. William Davis

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *