Cele 6 tipuri de personalitate în PCM
Dr. Taibi Kahler a descoperit – în urma miilor de studii clinice efectuate – despre oamenii, că aceștia percep mediul înconjurător prin intermediul a 6 tipuri de percepții. Cele 6 percepții sunt reprezentate în proporții variabile de la o persoană la alta, una dintre ele fiind dominanța.
Percepția noastră este diferită, o imagine sau o situație este integrată diferit de fiecare dintre noi, prin harta mentală personală, a fiecăruia, construită în timp. Există un bagaj experențial. Dar, mai mult decât atât, există o diferența de personalitate care ne conturează percepția în mod diferit.
Despre PCM
Process Communication Model este o teorie de personalitate si comunicare premiata cu aplicabilități în autocunoaștere, dezvoltarea echipelor, comunicare și relaționare, negociere, vânzări, rezolvarea conflictelor, coaching și psihoterapie. De la descoperirea sa în 1976, PCM a fost folosit cu succes la NASA în programul de selecție și pregătire a echipelor, cât și în pregătirea comunicațională a președinților americani. Bill Clinton spunea despre Dr. Taibi Kahler (inventatorul PCM): „Taibi Kahler is a genius. He knows more about personality dynamics than anyone else in the world.”
Până în prezent, metodologia Process Communication Model are în spate 40 de ani de cercetare și rafinare, iar validarea sa a fost realizată cu peste 1.000.000 de profile lucrate.
Procesul de selectare a unui astronaut nu este o sarcină ușoară. Oamenii care selectează astronauții aleg cei mai buni dintre cei mai buni, fizic și mental. Există mulți factori, cum ar fi cooperarea, precizia și temeinicia în muncă, eficiența etc., care trebuie luate în considerare la selectarea astronauților. Vor fi aleși cei mai puternici și capabili din punct de vedere mental, în situații de stres și presiune intensă.
Cum a început NASA să aplice PCM?
În 1977, Dr. Terry McGuire, psihiatrul principal al NASA care se ocupa de selecția candidaților, l-a invitat pe Dr. Taibi Kahler să participe la interviuri în timpul procesului de selecție. Sarcina lui era să stea în colțul camerei și să observe. Taibi a folosit PCM pentru a plasa candidații în una din cele șase categorii, în funcție de tipul lor de personalitate dominant. A reușit să le determine cu ușurință caracteristicile de bază, punctele forte și punctele slabe ale personalității lor. Le-a observat limbajul non-verbal, felul în care vorbeau despre ei înșiși, despre realizările lor, lucrurile care contează pentru ei etc. Dar, în același timp, era atent și la poziția de așezare, expresiile faciale, limbajul non-verbal și mișcările inconștiente.
Ce rezultate a oferit PCM în timpul interviurilor?
După compararea notelor cu mai mulți candidați, s-a descoperit că doar după doar 10 minute, abordarea doctorului Kahler a dezvăluit la fel de mult sau mai mult despre un candidat, decât un interviu psihologic standard de câteva ore. Dr. McGuire a fost fascinat de rezultate și a decis să-l invite pe Dr. Kahler să se alăture NASA și să-și folosească metodologia PCM în selecția ulterioară.
Cele 6 tipuri de personalitate în care ne regăsim cu toții
Cele 6 dimensiuni, pe care le avem cu toții în propria personalitate, au fost cercetate intens și sunt un reper excelent pentru fiecare dintre noi în abordarea relațiilor, în îmbunătățirea lor. Nu toți oamenii sunt la fel, ar fi bine să ținem cont de asta, iar aspectul acesta aduce un plus de bună comunicare și relaționare.
Aceste dimensiuni ale personalității au fost studiate timp de 2o de ani, prin participarea aproximativ 80.000 de oameni și demonstrează cumva că, după primii 7 ani de viață, ordinea acestor paliere nu prea se mai modifică. Până la 7 ani se ordonează primul palier de bază, apoi ordonându-se celelalte 5 paliere ce ne definesc întreaga viață.
Sursă photo: https://creative-bright.com/pcm/en/
1. THINKER – GÂNDITORUL
Tipul de personalitate ce se exprimă în date precise, informații, tipul ce are nevoie de apreciere și structură.
Caracteristicile gânditorului:
- Este o persoană logică, responsabilă si organizată;
- Are nevoie de informații pentru a comunica eficient cu ceilalți;
- Va folosi întrebări si va face schimb de informații pentru a comunica eficient;
- Pentru a se simți bine si a fi eficient ai nevoie sa fii recunoscut pentru ideile și realizările tale. Îi place să auzi cuvinte precum „Ai făcut o treabă bună!”, „Ce idee bună!”;
- Îi place să își planifice riguros timpul și activitățile;
- Când este stresat are tendința să demonstreze perfecțiune, dorește să facă totul singur, iar dacă stresul continua, poate ajunge să atace verbal oamenii cu care lucrează, să-i supracontroleze și să discute în contradictoriu despre timp, bani, organizare etc;
- Pentru a-și recăpăta eficiența are nevoie să revină în structura sa de timp.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- Capacitatea de organizare și planificare;
- Logica pe care o folosește când își structurezi ideile sau cât de repede și clar poate oferi informații celorlalți;
- Responsabilitatea pe care o are, atât profesional cât și personal.
Caracteristicile de bază: organizat, responsabil, logic.
2. IMAGINER – VISĂTORUL
Visătorul este tipul de personalitate reflectiv, ce adoră solitudinea!
Caracteristicile imaginativului:
- Este o persoana calmă, cu o largă imaginație, reflectiv;
- Atenția sa este captată doar folosind o comunicare clară, fără ambiguități, directă;
- Nu reacționează fățiș, își ia timp pentru a răspunde întrebărilor, dacă e nevoie;
- Are nevoie de motivație si direcție din exterior pentru a face lucruri, așteaptă de la ceilalți comunicarea;
- Este eficient si se simte bine atunci când are parte de timp și spațiu pentru a reflecta;
- Are tendința să evadeze din ședințele sau discuțiile lungi pentru a se proteja de situații dificile;
- Atunci când intră în starea de stres, devine pasiv, așteaptă să treacă timpul, sperând că se va rezolva problema. Când nivelul de stres crește, se retrage, nu termină ce a început;
- Are nevoie de timp pentru solitudine, ca să-și recapete eficiența.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- foarte calm, indiferent de situație, cu o capacitate de a analiză în liniște diverse ipoteze si soluții;
- capacitatea de a reflecta și a se gândi la umanitate, de a se observa pe sine și pe ceilalți, fără sa îi judece.
Caracteristicile de bază: dedicat, fin observator, conștiincios.
3. HARMONISER – EMPATICUL
Empaticul se exprimă prin senzații și emoții, el simte!
Caracteristicile empaticului:
- Este o persoana caldă, sensibilă și plină de compasiune;
- Are nevoie să comunice pe un ton calm și plin de compasiune;
- Pentru a se simți bine și eficient are nevoie sa fie recunoscut ca persoană și de un mediu care să îi stimuleze toate cele 5 simțuri (vizual, auditiv, kinestezic, olfactiv, gustativ);
- Îi place sa audă „ești important pentru mine”, „îmi pasă de tine, despre ce simți”;
- Când se simte stresat, într-o interacțiune cu ceilalți, devine ezitant, acordând prioritate celorlalți. Poate accepta situații cu care nu se simte confortabil și poate ezita să ia decizii;
- Atunci când nivelul său de stres crește, face greșeli, râde de el sau se comportă „prostește”, astfel atrage ostilitate din partea celorlalți.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- Dezvoltă relații pline de căldură, este o fire empatică, construiește si oferă armonie în jurul său;
- Are capacitatea să simtă mai întâi oamenii și lucrurile;
- Cele 5 simțuri ale sale sunt extrem de bine dezvoltate si le folosește cu eleganță.
Caracteristicile de bază : compasiune, sensibilitate, calm.
4. PERSISTER – PERSEVERENTUL
Perseverentul este cel tenace, insistent – se exprimă în opinii, iar recunoașterea credințelor și opiniilor, aprecierea modului în care ei se implică, efortul – toate sunt valoroase pentru el. Judecă realitatea după propriul sistem de valori, la oboseală face morală și ține predici.
Caracteristicile perseverentului:
- Este o persoana dedicata, atentă, conștiincioasă;
- Modul în care comunică cel mai bine este prin intermediul schimbului de opinii si valori;
- Starea sa de spirit și eficiența își ating punctul maxim când valorile sale sunt împărtășite și recunoscute de către ceilalți;
- Are nevoie de recunoașterea muncii sale și mai mult, are nevoie de recunoașterea propriilor opinii;
- Îi place sa audă cuvinte precum „Te admir!”, „Îți apreciez foarte mult valoarea”, „Ce crezi ca ar fi bine să facem?”, „Ai făcut o treabă bună!”, ”Știi cât de mult apreciez părerile tale”, ”Opinia ta este importantă pentru mine”, ”Cred la fel ca și tine că lucrurile se vor întâmpla astfel dacă…”;
- Când este stresat are tendința să se concentreze mai mult pe părțile negative, pe ce e greșit, în defavoarea lucrurilor bune. Dacă nivelul său de stres crește, poate deveni suspicios și va caută să facă dreptate („parerea mea este cea mai bună”);
- Pentru a-și recăpăta eficiența are nevoie să își recapete încrederea în cei cu care interacționează și să revină într-un sistem de valori comun, agreat de ambele părți.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- Are capacitatea să observe lucruri, să își exprime opinii, judecăți despre persoane și situații;
- Este apreciat pentru moralitatea și conștiinciozitatea sa, atât la nivel profesional, cât și personal;
- Se poate implica în diverse cauze sociale, politice și, în general, orice activitate care implică respectarea unui set de valori și principii în care crede.
Caracteristicile de bază: calm, imaginativ, reflexiv.
5. PROMOTER – PROMOTORUL
Promotorul percepe lumea în acțiuni, este palierul personalității noastre care percepe lumea ”făcând”.
Caracteristicile promoterului:
- Este o persoană adaptabilă, persuasivă și șarmantă;
- Atenția sa este captată atunci când ceilalți folosesc un ton ferm si directiv cu el;
- Apreciază comunicarea directă, directivă;
- Îi place și este motivat de provocări, dificultăți sau lucruri noi de făcut;
- Pentru a se simți bine și pentru a avea motivație, eficiență, are nevoie de multă incidență, adrenalină, pe perioade scurte de timp. Îi place acest gen de energie ridicată, în astfel de situații;
- Când este în stres are tendința sa îi vadă pe ceilalți ca fiind slabi. Apoi, dacă nivelul de stres crește, începe să își asume riscuri, care îi pot afecta sănătatea, siguranța personală sau financiară. Încercă să obțină rezultatele fără a lua în considerare ceea ce simt ceilalți, depășește limite si nu respectă regulile;
- Pentru a reveni în starea de confort are nevoie să primească / să găsească o provocare și o incidență pozitivă.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- Are un șarm aparte, vizibil, chiar și dacă ceilalți îl consideră lipsit de tact;
- Are o capacitate mare de a trece mai departe peste orice obstacol;
- Nu se oprește niciodată, merge mai departe;
- Este foarte adaptabil la orice situație sau mediu nou; mai mult, îi plac schimbările și nu se înțelege prea bine cu rutina.
Caracteristicile de bază: adaptat, persuasiv, încântător.
6. REBEL – REBELUL
Rebelul are ca și nevoia principală distracția, jocul, adoră călătorii, concertele, distracția – roluri și experiențe prin care se simt bine. Responsabilitatea este plasată altcuiva, comunică cu ”îmi place” sau ”nu-mi place”.
Caracteristicile Rebelului:
- Este o persoană spontană, creativa și jucăușă;
- Îi place să comunice folosind un stil energetic, exprimându-și aprecierea față de lucuri, persoane, locuri (îmi place/nu-mi place);
- Este eficient atunci când este stimulat prin elemente creative, distractive, oameni noi, locuri noi, iar prima sa reacție este să se exprimi în legătura cu aceste schimbări (imi plac/nu-mi plac);
- Atunci când intră în stres poate spune că nu înțelege lucrurile („nu știu”); acestea pot deveni plictisitoare dacă nu sunt creative și distractive. Dacă nivelul său de stres crește, mută responsabilitatea către alte persoane si devine nesincer cu responsabilitățile sale;
- Pentru a reveni într-o stare de echilibru (a ieți din stres) are nevoie de „joacă”; fie că e vorba de ceva distractiv – și o gluma o poate aduce înapoi în starea sa de „jucăuș”.
Cele mai valoroase calități ale sale:
- Este foarte creativ, găsește soluții chiar și când ceilalți văd doar probleme;
- Are capacitatea să transforme orice lucru plictisitor în ceva foarte plăcut, într-un joc;
- Este spontan, plin de energie și entuziasm.
Caracteristicile de bază: spontan, creativ, jucăuș.
Cum arată structura echipei NASA, conform PCM?
După mulți ani de aplicare a PCM, datele arată că un tip de personalitate, în special, are un procent mult mai mare în nucleul astronautului decât în populația generală. Tipul de personalitate ”Persister” este mult mai probabil să reușească în procesul de selecție a astronauților. De exemplu, în ciclul electoral din 1984, ’85, ’87, 71% dintre cei selectați erau ”Persisteri” de bază. Ei domină printre astronauți datorită dorinței lor de a fi perfecți, dedicați și tenace.
Întrucât Persister – Perseverentul arată puțină emoție și le este greu să înțeleagă sensibilitatea altor persoane, ei tind să se înțeleagă bine cu Thinker – Gânditorii, care sunt logici și raționali ca și ei. Acest lucru este deosebit de important, deoarece gânditorii sunt al doilea tip de personalitate cel mai prezent printre astronauți. Statisticile arată că ”Persisterii” și ” Thinkerii” reprezintă 93% din nucleul astronautului!
Este interesant faptul că Promotorii sunt rareori selectați pentru acest post. Doar 1% dintre candidații care aplică pentru postul de astronaut îl au pe Promotor ca tip de personalitate dominantă. Datorită impulsivității, dinamismului și a posibilei iresponsabilități atunci când se află sub stres, acesta este un tip de personalitate foarte periculos pentru un astronaut.
Mai târziu s-a dovedit că pentru o bună cooperare, pe termen lung, trebuie să existe armonie în relații și de aceea o atenție specială s-a concentrat asupra ”armonizatorilor ”, care sunt capabili să mențină o atmosferă plăcută și sunt orientați spre oameni mult mai mult decât alte tipuri. Armonizatorii – empaticii sunt al treilea tip de personalitate cel mai des întâlnit în rândul astronauților.
La fel ca promotorii, rebelii devin rareori astronauți, deoarece tind să fie foarte energici și spontani. Sunt predispuși la conflicte și tind să evite responsabilitatea atunci când sunt stresați. Unul dintre puținii astronauți cu acest tip de personalitate a fost Sally Ride.
Deoarece ”visătorii” sunt caracterizați prin creativitate, imaginație și timiditate, acest tip de personalitate este inexistent la NASA.
Cu toate acestea, luând în considerare modul în care calitatea relațiilor interpersonale afectează calitatea muncii efectuate, se poate concluziona că aplicarea Process Communication Model a permis NASA să îmbunătățească cooperarea dintre membrii echipei expedițiilor de cercetare și, în consecință, calitatea cercetărilor întreprinse de ei.
Când poate fi util PROCESS COMMUNICATION MODEL?
Conflict Management – Nu ești pe aceeași „lungime de unda” cu cineva. S-a întâmplat, cu siguranță, să simți cum o conversație nu duce nicăieri sau, cel puțin, nu unde ți-ai dori…
Dezvoltarea echipei – Sa comunicăm mai bine zi de zi! Cu toții ne dorim să lucrăm eficient în echipă, fără conflicte de comunicare și la eficiență și eficacitate maximă…
Dezvoltare personală – Rezultate și la birou, dar și acasă. PCM este un instrument ce poate fi utilizat în orice fel de interacțiune ce implică o comunicare. Vei descoperi ce valoare fantastică îți poate aduce în relațiile personale…
Vânzări și negociere – Știi ce să spui, cui să spui, cum să spui. Unele persoane au nevoie de informații, altele de valoarea pe care o primesc, altele vor să știe cum se vor simți cumpărând produsele sau serviciile pe care le vinzi. Cu PCM vei ști să-ți adaptezi discursul in orice situație.
Surse:
https://www.learningnetwork.ro/articol/ane-mary-ormenisan-indrazniti-cunoasteti-traiti/3946
https://www.paulolteanu.ro/2015/09/25/tipuri-de-personalitate-la-nasa/
http://processcommodel.com/how-did-nasa-discover-pcm/
http://costincadelcu.ro/tipuri-personalitate-pcm/#sub_menu1
https://mindarchitect.ro/eveniment/process-communication-model/
CARTE: https://www.libris.ro/AfiseazaProdus.jsp?pr_id=21342413
TEST: https://www.lifelong.ro/realizarea-profilului-individual-de-personalitate/
Surse photo:
https://mobile.twitter.com/pcm_worldwide
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!