Cum sunt create emoțiile, de Lisa Feldman Barrett

Nu există o singură teorie agreată asupra emoțiilor și sentimentelor în comunitatea profesională a psihologilor de astăzi.

Conform teoriei emoției construite, oamenii își modelează emoțiile pe baza predicțiilor și simulări creierului. Aceste predicții sunt modelate de experiența anterioară, bugetul corpului și starea de spirit. Teoria emoției construite pe care putem să o numim o nouă viziune asupra emoțiilor, oferă informații despre cum să stăpânești emoțiile, indiferent de contextul de viață sau de certificarea personală.

 

Ce este o emoție? 

Există două teorii principale ale emoțiilor, care pot fi denumite astfel:

  • Viziunea clasică asupra emoțiilor
  • Teoria emoțiilor construite.

 

Viziunea clasică asupra emoțiilor

 

Viziunea clasică asupra emoțiilor afirmă că oamenii împărtășesc un set înnăscut de emoții și le exprimă aproximativ în același mod. Această teorie vede emoțiile ca produse cablate ale instinctelor evolutive, care ne motivează să acționăm pentru a ne promova supraviețuirea. 

Intriga filmului Pixar ”Inside Out” se bazează pe această teorie a emoțiilor. În acest film emoțiile sunt caracterizate: bucurie, tristețe, frică, furie și dezgust. Aceasta a fost viziunea dominantă asupra emoțiilor și este bine înrădăcinată în societatea noastră, în înțelegerea culturală asupra emoțiilor. (Barrett, 2015)

Conform viziunii clasice, se crede că emoțiile își au originea în regiunea subcorticală, amigdala și cortexele prefrontale ventromediale, care provoacă apariția reacțiilor biochimice și schimbarea stării noastre fizice (Hampton, 2015). 

În această teorie, emoțiile de bază sunt adânc înrădăcinate în codul genetic al omului, deoarece ne-a ajutat să supraviețuim ca și specie. Deoarece emoțiile derivă dintr-o reacție fiziologică la un stimul, ele sunt inconștiente și instinctive. 

Potrivit cercetării lui Paul Ekman sunt cel puțin 5 emoții de bază pe care toți oamenii le pot experimenta: fericire, tristețe, frică, dezgust, furie. Două emoții universale suplimentare pot fi bucuria și surpriza. (Paul Ekman Group, 2021). Se crede că emoțiile de bază corespund cu trăsăturile faciale distincte și universale.

 

„Emoțiile sunt un proces, un anumit tip de evaluare automată influențată de trecutul nostru evolutiv și personal, în care simțim că se întâmplă ceva important pentru bunăstarea noastră și un set de schimbări psihologice și comportamente emoționale, necesare pentru a face față situației.”  Paul Ekman, Ph.D. (Grupul Paul Ekman, 2021)

 

În viziunea clasică a emoțiilor, există diferențe între emoție, sentiment și gânduri. (Hampton, 2015)

Emoțiile – răspunsurile fiziologice ce apar în organism și se crede că derivă din activitatea în trei regiuni distincte ale creierului. 

Sentimentele – experiențe mentale ale stărilor corpului, ce apar pe măsură ce creierul tău interpretează emoțiile subconștiente. Se crede că sentimentele își au originea în regiunea neocorticală a creierului.

Gândurile – procese mentale care servesc drept legătură între emoțiile și sentimentele noastre. Ele reprezintă credințe, opinii și idei.

În viziunea construită a emoțiilor, nu există neapărat o diferențiere între emoții, sentimente și gândire. Dr. Barrett descrie mai degrabă termeni cheie pentru a reconstrui înțelegerea emoțiilor: afect, interocepție și buget corporal. 

Afectul este ca starea de spirit. Efectele simple, plăcute și neplăcute, provin dintr-un proces în desfășurare numit interocepție. 

Interocepția este reprezentarea de către creier a tuturor senzațiilor din interiorul corpului (organe interne, țesuturi, hormoni etc.). Activitatea interoceptivă produce spectrul de sentimente de bază de la plăcut la neplăcut, calm, nervos sau neutru. Interocepția este unul dintre ingredientele de bază al ceea ce recunoaștem ca și emoție. 

Bugetul corpului se referă la starea corpului, care este afectată de mișcare, nutriție, hidratare, somn etc.

 

”Amintește-ți: cea mai importantă funcție a creierului tău este să îți controleze corpul, astfel încât să rămâi teafăr și nevătămat.” Lisa Feldman Barrett

 

Teoria emoțiilor construite

 

Există o a doua teorie a emoțiilor care indică faptul că emoțiile nu sunt universale, ci mai degrabă învățate și modelate de cultură. Dr. Lisa Feldman Barrett, psiholog și om de știință în neuroștiință, este un susținător principal al acestui punct de vedere, care a inventat termenul „emoții construite”. Ea postulează că emoțiile nu sunt reacții la lume, ci modul creierului de a crea sens într-un context specific. 

După această teorie, creierul tău construiește emoții, ele nefiind  scrise în corpul tău. Emoțiile se construiesc de către creierul tău, de unde și numele teoriei – Constructed Emotion Theory.

 

”Emoțiile nu sunt reacții la lume. Nu ești un receptor pasiv al inputului senzorial, ci un constructor activ al emoțiilor tale. Din aportul senzorial și experiență, creierul tău construiește sens și prescrie acțiune. Dacă nu ai avea concepte care să reprezinte experiența ta, toate intrările tale senzoriale ar fi doar zgomot. Nu ai ști care sunt senzațiile, ce le-a cauzat și nici cum să te comporți pentru a le face față.” (Feldman Barrett, 2017)

 

Cercetările Dr. Barrett au arătat că expresiile prezise ale emoțiilor nu sunt universale. (Waikato, 2020) Ea a descoperit că studiile anterioare, care indică faptul că există un set universal de emoții, s-au bazat pe faptul că oamenii au avut mai întâi conceptul convențional despre emoții. Testând oameni din triburi fără concepte similare despre emoții, precum și bebeluși, teoria clasică a emoțiilor universale nu a putut fi replicată în experimente științifice.

 

”Prin natura noastră avem nevoie de grijă și educație, iar genele noastre au nevoie de mediu fizic și social.” Lisa Feldman Barrett

 

Din perspectiva emoției construite, întreaga experiență emoțională este condusă de predicțiile și simulările creierului. Creierul, prins în craniu, are aportul senzorial din corp (interocepție), alte informații senzoriale care provin din lumea exterioară și experiențele trecute. 

Prin predicție, creierul construiește lumea așa cum o experimentăm și atribuie sens. Aceste predicții sunt, de asemenea, informate de conceptele noastre mentale. Conceptele sunt instrumentul principal pentru care creierul poate să ghicească semnificația intrărilor sursei primite.

În teoria emoțiilor construite, avem un sentiment de responsabilitate personală. Emoțiile sunt determinate de creierul nostru, folosind cablurile din creier (concepte) și semnalele disponibile care vin în creierul nostru. Ne controlăm parțial conceptele, bugetul corpului și, prin urmare, putem influența predicțiile și simulările creierului nostru în creierul nostru. 

 

„Dacă creierul tău funcționează prin predicție și construcție și se reconectează prin experiență, atunci nu este exagerat să spui că, dacă îți schimbi experiențele actuale astăzi, poți schimba cine devii mâine.” (Feldman Barrett, 2017)

 

Având în vedere despre creier că este „doar” o mașină de predicție, există pârghii pentru a actualiza și a modifica simulările și predicțiile sale. Aceste pârghii pot fi rezumate în două domenii:

  • Gestionează-ți bugetul corpului
  • Gestionează-ți conceptele mentale

 

Gestionați-vă bugetul corporal!

Bugetul corpului tău influențează afectul (dispoziția) și informează simulările și predicțiile creierului. Pilonii gestionării bugetului corporal sunt adesea discutați, luând în considerare sănătatea și bunăstarea, în special având în vedere cultura modernă, care tinde să afecteze bugetul nostru corporal. Elemente cheie pentru menținerea bugetului nostru corporal sunt:

 

Amplificatori ai bugetului corporal

Mișcare – antrenați-vă energic și regulat;

Nutriție – zahăr rafinat moderat și grăsimi rele de evitat; respectă nevoia organismului de nutrienți cheie!

Somn – dormi suficient, respectă nevoia de somn a corpului tău. Aceasta este cea mai importantă piesă din puzzle de bază ce alcătuiește bugetul corporal!

Dăruirea – dăruirea și recunoștința au beneficii reciproce pentru bugetul corpului – demonstrate științific!

A fi atins – atingerea umană este bună pentru sănătate; acesta este un motiv excelent pentru a-ți programa un masaj chiar acum!

Factori de mediu – împrejurimi fizice cu mai multă verdeață și lumină naturală, plimbări în natură, de câte ori ai ocazia;

Ar mai putea fi…- streching, lectura, alte hobby-uri care reduc stresul.

Școala de neuroștiințe a dezvoltat un instrument de urmărire a bugetului corporal. (O’Brien, 2018) Există tracker zilnic prin care să evaluați (1-5) fiecare dintre elemente: dispoziție, energie, concentrare, motivație, stres/anxietate, dietă, digestie, exerciții și somn. Instrumentul de urmărire a bugetului corporal poate fi o modalitate de a stabili și de a optimiza elementele bugetului tău corporal.

 

Emoțiile nu sunt reacții la lume. Nu ești un receptor pasiv al inputului senzorial, ci un constructor activ al emoțiilor tale. Din aportul senzorial și experiență, creierul tău construiește sens și prescrie acțiune. Dacă nu ai avea concepte care să reprezinte experiența ta, toate intrările tale senzoriale ar fi doar zgomot. Nu ai ști care sunt senzațiile, ce le-a cauzat și nici cum să te comporți pentru a le face față. (Feldman Barrett, 2017)

 

Gestionați-vă conceptele mentale (îmbunătățiți inteligența emoțională)

Pe lângă respectarea bugetului corpului, îmbunătățirea „conceptelor” este de asemenea benefică. Această dezvoltare a conceptelor poate fi considerată precum o creștere a Inteligenței Emoționale (IE). Cheia IE este să perfecționezi conceptele emoționale existente și să obții altele noi.

 

Potrivit Lisei Feldman Barrett, „Inteligența emoțională înseamnă să-ți faci creierul să construiască cea mai utilă instanță a celui mai util concept de emoție, într-o situație dată.” (Feldman Barrett, 2017)

 

Pentru a îmbunătăți inteligența emoțională, reflectați asupra experiențelor pozitive. Acest lucru vă modifică sistemul conceptual, întărind conceptele despre aceste evenimente pozitive. A scrie despre aceste experiențe este deosebit de benefic, deoarece cuvintele duc în mod specific la dezvoltarea conceptului. Acest lucru vă poate ajuta creierul să prezică noi momente pentru a cultiva starea de bine.

 

Stăpânirea emoțiilor în momentul prezent

Mutați-vă corpul sau schimbați-vă locația sau situația – dacă vă simțiți într-o dispoziție inutilă, pur și simplu această schimbare vă poate ajuta.

Recadrați felul în care vă simțiți – distingeți diferența dintre disconfort și suferință!

Practicați senzația de suferință ușoară, ca disconfort fizic, în loc de suferință la nivel mental. Deconstruiți un sentiment afectiv în senzațiile sale fizice, în loc să lăsați senzațiile să fie un filtru. De exemplu, anxietatea poate fi o inimă care bate rapid etc.

 

”Lumea socială impactează și modelează realitatea fizică a circuitelor noastre cerebrale. Cine ar fi ghicit că îngrijitorii noștri sunt niște electricieni atât de pricepuți?” Lisa Feldman Barrett

 

Teoria construită a emoțiilor mi-a deschis ochii către un alt mod de a gândi emoțiile. Această teorie a emoțiilor ilustrează faptul că un creier este o mașină de predicție. Emoțiile sunt „doar” predicții din creierul nostru unde, cea mai importantă sarcină a creierului nostru este să ne mențină în viață. (Feldbman Barrett, 2020). 

Ca urmare a acestei cercetări..

  • voi prelua mai multă responsabilitatea optimizărea bugetului meu corporal,
  • a îmbunătățirii conceptelor creierului meu
  • și voi realiza că nu sunt o victimă a emoțiilor mele. În schimb, am un rol în modelarea acestora.

 

”Acțiunile tale sunt controlate de mediu și memoria evenimentelor anterioare. Și atunci, cum rămâne cu liberul arbitru sau cine e responsabil de acțiunile tale? E imposibil să-ți schimbi trecutul, dar chiar acum, cu puțină implicare și o doză de efort, poți schimba modul în care creierul tău va anticipa. Poți investi timp și energie pentru a deprinde idei noi. Mai mult, îți poți procura experiențe noi. Poți încerca noi activități. Tot ce înveți astăzi, îți învață creierul să anticipeze diferit mâine.” Lisa Feldman Barrett

 

Bibliografie:

Lisa Feldman Barrett, Sapte lectii si jumatate despre creier – Editura VELLANT

https://neuroscienceschool.com/2018/08/20/low-energy-heres-what-you-can-do/

https://www.thecoachingtoolscompany.com/balanced-body-budget-3-essential-elements-of-self-care-karen-lukanovich/

https://coachcampus.com/coach-portfolios/research-papers/emotions/

https://www.ted.com/talks/lisa_feldman_barrett_you_aren_t_at_the_mercy_of_your_emotions_your_brain_creates_them?language=ro

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.